Welkom Gast. Inloggen or Registreren

Startersforum

Posted by on oktober 24, 2012 1 Comments

Gezamenlijke boekhouding

We overwegen om zelfstandige te worden. Dat wil zeggen, ik en mijn partner. Kunnen wij een gezamelijk BTW-nummer aanvragen en een gezamenlijke boekhouding voeren?  

Posted by on oktober 24, 2012 3 Comments

Hamburgers verkopen op de markt

Ik zou graag beginnen met het verkopen van hamburgers op markten. Welke stappen moet ik hiervoor nemen? dank bij voorbaat  

Posted by on oktober 23, 2012 1 Comments

Beginnen met een eenmanszaak of vennootschap?

Ik heb een opdracht voor 96.000 (exclusief BTW) en ben in oprichting maar aarzel nog even of ik onder een zelfstandige statuut werk of meteen naar een BVBA doorschakel. Ik ben consultant, dus kan perfect van huis uit werken en heb weinig kosten buiten een computer, printer, etc. Ben ook niet van plan van een […]

Posted by on oktober 23, 2012 1 Comments

Netto inkomen bijberoep

Ik werk momenteel als voltijds werknemer en zou graag binnenkort starten als zelfstandige in bijberoep (psychotherapeut). Ik verdien netto 1700 à 1800 euro per maand en reken op extra inkomsten uit bijberoep van om en bij de 450 euro per maand. Kunnen jullie mij een idee geven van hoeveel belastingen en sociale bijdragen ik zal […]

Posted by on oktober 22, 2012 1 Comments

Wat blijft netto over van een dagvergoeding van 500?

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van het zelfstandigenstatuut? Ik heb altijd in loondienst gewerkt, maar overweeg nu om het zelfstandigenstatuut aan te vragen. Het is immers zo dat ik via een interim-management buro een interim job krijg aangeboden bij een derde bedrijf (interim-management buro treedt dus op als opdrachtgever voor mij met wie […]

Posted by on oktober 22, 2012 1 Comments

Schijnzelfstandigen in kinderdagverblijf voorkomen?

Ik start binnenkort een zelfstandig kinderdagverblijf. Nu ben ik hopeloos op zoek naar een goede manier om iemand aan te nemen. Op zelfstandige basis iemand aannemen is al snel schijnzelfstandigheid. Iemand aannemen als werkgever is (zeker in het begin) onbetaalbaar en al meteen met iemand in vennootschap gaan en het loon gelijk verdelen lijkt me […]

Posted by on oktober 22, 2012 2 Comments

Afschrijving laptop

Ik sta op het punt om een eenmanszaak op te starten en dat als software developer. Nu heb ik om bepaalde software te kunnen ontwikkelen een MAC computer nodig. De planning is om een laptop aan te schaffen. Is het de bedoeling dat ik van deze laptop de BTW terugvorder of dat ik de laptop […]

Posted by on oktober 21, 2012 1 Comments

Hoeveel hou ik over van 2000euro bruto per maand?

Ik kan starten met een bijberoep waarbij ik 2.000euro brutowinst per maand heb. Komt dus neer op 24.000euro per jaar. Bovenop mijn loon als werknemer van 20.000euro bruto. Is het niet beter om in dit geval een vof op te richten? Hoeveel hou ik effectief over eenmanszaak vs vof?    

Posted by on oktober 20, 2012 2 Comments

Aankopen inbrengen voor de start van je zaak

Ik heb gelezen dat men aankopen kan inbrengen van voor de start van je zaak, maar ik had graag geweten of daar ook een tijdslimiet op staat. Ik bedoel daarmee, kan ik nu aankopen doen, terwijl ik pas binnen 6 of 12 maanden mijn ondernemingsnummer aanvraag?

Posted by on oktober 20, 2012 1 Comments

Vrijstelling van btw voor landbouwers

Ik heb een klein vraagje omtrent de vrijstelling van btw. Als je een landbouw activiteit wilt uitvoeren (verkoop van brandhout) en je bent in het bezit van 10 are grond (dat je pacht van een landbouwer) waar je het hout gaat stockeren. Kan je dan ook genieten van de vrijstelling voor kleine ondernemingen, of is […]