Welkom Gast. Inloggen or Registreren

Startersforum

Posted by on oktober 20, 2012 1 Comments

Kan ik als invalide een bijberoep beginnen?

Ik ben momenteel 22 jaar en leid aan een ongeneselijke ziekte waardoor ik invalide ben. Toch zou ik heel graag websites maken. Ik zou niet meer verdienen dan 5000 euro op een jaar want meer werk kan ik toch niet aan. Kan ik zelf facturen opstellen? Kosten inbrengen? Heb ik enige verplichtingen zoals een boekhouder? […]

Posted by on oktober 19, 2012 1 Comments

Welk type vennootschap of eenmanszaak

Ik ben met brugpensioen, of SWT (stelsel van werkloosheid met toeslag) en kan aan de slag als consultant. Ik zou 7000 euro/maand factureren. Ik hoef geen loon uit te betalen en kan alles binnen de vennootschap laten. Ik zou een wagen willen inbrengen en andere kosten +/- 800/maand. Deze regeling zou voor 9 maanden toepasselijk […]

Posted by on oktober 19, 2012 1 Comments

Tijdelijk ondernemingsnummer aanvragen?

Hallo, ik ga een programma schrijven voor een aannemer waarmee ik 2300 euro excl BTW mee verdien. Vraag is natuurlijk wel hoe ik dat ga doen. Kun je een ondernemingsnummer tijdelijk aanvragen?  

Posted by on oktober 18, 2012 1 Comments

Sociale bijdragen bijberoep

Ik werk momenteel voltijds (en binnenkort maar halftijds). Daarom zou ik graag als zelfstandige in bijberoep privĂ© bijlessen willen geven. Echter, ik verwacht niet dat ik in het begin al veel leerlingen ga hebben omdat je zoiets moet opbouwen. Ik heb gelezen dat wie weinig verdient, geen sociale bijdragen moet betalen. Het gaat dan om […]

Posted by on oktober 18, 2012 1 Comments

Afschrijving voertuigen rijschool

Mag ik aannemen dat als je met een rijschool begint (waarbij enkel beroepsmatig gebruik wordt gemaakt van de auto’s), de auto’s 100% mogen afgeschreven en afgetrokken worden?  

Posted by on oktober 17, 2012 1 Comments

Bijberoep ingeval van invaliditeit

Ik heb interesse om te starten in bijberoep maar mijn echtgenoot heeft mij ten laste. Hij is invalide en ik zou nog een bepaald bedrag mogen bijverdienen. Is het dan aan te raden om met een bijberoep te starten?  

Posted by on oktober 17, 2012 1 Comments

Wat met de afschrijving van verkochte goederen?

Dient een verkocht goed opgenomen te blijven in de afschrijvingstabel of moet de investering op nul gebracht worden en toch nog vermeld blijven? Er bestaat onenigheid hierover.

Posted by on oktober 17, 2012 2 Comments

Ben ik een schijnzelfstandige?

Ik ben begonnen met een drietal dagen per week op zelfstandige basis voor hetzelfde bedrijf te werken. Ik doe dat als programmeur en mag de dagen die ik werk zelf invullen. Daarnaast zijn er nog een paar andere klanten waar ik als zelfstandige voor ga werken. Ik ben uiteraard gebonden aan werkuren en vakantie voor […]

Posted by on oktober 16, 2012 1 Comments

Vrijstellingsregeling btw

Ik ben begonnen als zelfstandige met de vrijstellingsregeling voor btw en zit rond de 5500 euro omzet. Ondertussen zijn mijn kosten wat gestegen en zou ik die graag doorrekenen in m’n facturen naar m’n klanten. Alleen betekent dit dat ik dan een hogere omzet zou draaien en niet meer in het gunstige regime val… De […]

Posted by on oktober 15, 2012 2 Comments

Heeft het zin om met een vennootschap te beginnen?

Ik heb een aanbod gekregen om als zelfstandige voor een firma te werken en hierdoor een bedrag van om en bij de 6000 euro ex. btw te factureren per maand. Mensen raden mij aan om een vennootschap op te richten. Maar ik weet niet of de opdracht langer dan 1 jaar zal duren. Ik heb […]