Welkom Gast. Inloggen or Registreren

Startersforum

Posted by on november 20, 2012 1 Comments

Commissieloon ontvangen op een fiscaal vriendelijke manier?

Vanaf volgend jaar heb ik naast mijn werk als verkoper in loondienst, recht op commissielonen. Hoe kan ik deze fiscaal vriendelijk laten uitkeren? Oprichten van een vennootschap bijvoorbeeld ipv éénmanszaak? Het is de bedoeling om een spaarpot op te bouwen. Dank voor uw antwoord.

Posted by on november 20, 2012 1 Comments

Welke kosten kan ik in mindering brengen?

Ik overweeg om te starten als zelfstandige. Welke kosten kan ik in mindering brengen en hoeveel %? Ik ben eigenaar van een woning met hypotheek, en gezien ik 1 ruimte daarin ga inrichten als ‘atelier’, kan dat ook in mindering gebracht worden? En wat met de telefoon, gsm en internet rekeningen? Wat is het gevolg […]

Posted by on november 19, 2012 1 Comments

Mag ik mijn vrouw helpen in de zaak?

Mag ik mijn vrouw helpen als ze met een eenmanszaak begint? Ik zelf ben Huisman en wettelijk getrouwd met haar? Dank u wel bij voorbaat

Posted by on november 18, 2012 2 Comments

Boekhouding en belastingen voor een starter?

Ik overweeg te starten als zelfstandige. Ik heb al heel veel gelezen maar ben geen boekhoudwonder. Daarom enkele vragen waar ik nog mee worstel. Waar geef je als zelfstandige je inkomsten aan in de personenbelastingen? Gewoon optellen bij onze andere inkomsten of heb ik een speciaal formulier/vak nodig. Moet ik dan ook mijn boekhouding bijvoegen […]

Posted by on november 17, 2012 1 Comments

Zelfstandige in bijberoep met tijdskrediet?

Ik werk en zou willen starten met een bijberoep. Heb ik recht op tijdskrediet in mijn hoofdberoep en hoeveel jaren heb ik daar recht op? Krijg ik gedurende dat tijdskrediet ook nog een uitkering?

Posted by on november 17, 2012 2 Comments

Onkosten in rekening brengen

Mijn echtgenote werkt deeltijds a rato van 24uur/week. Daarmee verdient ze ongeveer 1250 Eur net per maand. Na het volgen van cursussen wil ze yoga les geven en stress counseling doen. Aanvankelijk zonder haar job op te geven. Afhankelijk van het aantal mensen in de groepen kan ze ongeveer een kleine tweehonderd euro per week […]

Posted by on november 16, 2012 2 Comments

Doceren in zelfstandig bijberoep

Ik ben voltijds te werk gesteld als bediende. Via via heeft een opleidingscentrum mij gevraagd om een aantal dagen per jaar gastdocent te zijn. Dit wordt vergoed. Omdit geld te kunnen ontvangen zie ik mij genoodzaakt om zelfstandig in bijberoep te worden. Klopt mijn redenering? Ik heb nog de volgende vragen: – ondernemingsloket: wat zijn […]

Posted by on november 16, 2012 2 Comments

Zelfstandig bijberoep voor tijdelijke opdrachten?

kort vraagje… ik heb een fulltime contract in frankrijk en werk ook in frankrijk, doch ben aan het denken het statuut van ZIB aan  te vragen wegens korte opdrachten die ik dan in belgië kan afhandelen (theatertechniek). Heb totaal nog geen zicht op de inkomsten die me dat gaan opleveren, maar is gewoon omdat ik […]

Posted by on november 15, 2012 1 Comments

Zaak op naam van iemand anders?

Ik ben een student en ik wil graag een webwinkel opstarten. Zelf heb ik alle diploma’s in huis om te mogen starten. Ik wil graag een eenmanszaak starten, maar zit dan met het volgende probleem. Stel dat als ik afstudeer niet meteen werk vind? Ik ben dan niet stempelgerechtigd. Ik heb hier met mijn zus […]

Posted by on november 15, 2012 1 Comments

Materialen aangekocht voor de start van een zaak?

Hey, ik ben van plan om te starten als zelfstandige maar heb reeds het meeste van het materiaal dat ik voor deze activiteit nodig heb. Kan ik dit materiaal dat ik prive gekocht heb dan nog als kosten inbrengen als ik met de zaak start?