Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Boekhouding en belastingen voor een starter?

Vraag van: 1352 keer bekeken Boekhouden

Ik overweeg te starten als zelfstandige. Ik heb al heel veel gelezen maar ben geen boekhoudwonder. Daarom enkele vragen waar ik nog mee worstel. Waar geef je als zelfstandige je inkomsten aan in de personenbelastingen? Gewoon optellen bij onze andere inkomsten of heb ik een speciaal formulier/vak nodig. Moet ik dan ook mijn boekhouding bijvoegen of is dit niet nodig en dien je die gewoon ter beschikking te houden in geval van controle? Stel dat ik per jaar voor 20000 euro kleding verkoop (dit is mijn omzet veronderstel ik). Mijn kosten (materiaal, electriciteit, ...) komen op 7000 euro. Mijn winst is dus 13000 euro. Ik betaal dan op dit bedrag belastingen en ben dan met alles in orde? Ik hoop dat jullie me hierbij even kunnen verder helpen en dan denk ik voldoende info te hebben om effectief van start te gaan of toch maar af te zien van het idee. Alvast bedankt

2 Antwoorden



  1. zelfstandigen.be

    Als je, zoals jezelf aangeeft, geen boekhoudwonder bent, is het goed om vooraleer je ook maar iets aan de belastingen overmaakt, eerst een boekhoudwonder te contacteren 😉

    Hij of zij zal je graag uitleggen wat je moet doen en eventueel bijstaan bij in het invullen van deel 2. Om jouw inkomsten als zelfstandige aan te geven, moet je immers een afzonderlijke aangifte invullen (bovenop deel 1 die je normaal van de administratie ontvangt).

    Wat boekhouding voor zelfstandigen betreft, heb je wellicht hier iets aan http://www.zelfstandigen.be/boekhouding

    Verder klopt jouw redenering voor wat de winstberekening betreft (in grote lijnen dan toch) maar je moet er rekening mee houden dat je niet alleen belastingen maar ook sociale bijdragen over de winst betaalt. Belastingen betaal je over de winst – sociale bijdragen.

    Als je start moet jij je laten inschrijven als zelfstandige en een ondernemingsnummer aanvragen. Dat doe je bij een ondernemingsloket. Ieder ondernemingsloket is verbonden aan een sociaal verzekeringsfonds. Het kan dus nooit kwaad om vooraf al eens langs te gaan bij een ondernemingsloket en daar uitleg te vragen over hoe het zit met jouw sociaal statuut. Hoewel je hiervoor ook terecht kunt bij een boekhoudwonder 😉



  2. nelevdh

    Het is inderdaad aan te raden zowel een boekhouder als een ondernemingsloket te contacteren.
    Voor de aangifte van uw inkomsten zal je deel 2 van de belastingaangifte nodig hebben.

    Naast belastingen dien je ook sociale bijdragen te betalen en deze zijn voor jou ook beroepskosten.

    meer info: http://www.securex.be/starters


Deze vraag beantwoorden