Welkom Gast. Inloggen or Registreren

Startersforum

Posted by on november 14, 2012 1 Comments

Hoe moet je de sociale bijdrage en belastingen berekenen?

Ik heb een vraag over de berekening van sociale bijdrage en belastingen als je start als zelfstandige. Deze worden alle 2 belast op de winst, maar moet je van de winst eerst de sociale bijdrage aftrekken en dan op die uitkomst nog belastingen betalen. Of worden beide belastingen geheven op de winst? Dus winst – […]

Posted by on november 13, 2012 2 Comments

Juwelen verkopen via de winkel van iemand anders?

Eerst zou ik willen melden dat uw website zeer duidelijk is en zeker een fantastische hulp is! Nu heb ik nog wel een paar vraagjes waar ik niet onmiddellijk een antwoord op vind. Een winkel die in mijn juwelen interesse heeft, zou die willen verkopen. Indien ik hierop inga, zou ik heel beperkt willen beginnen […]

Posted by on november 13, 2012 2 Comments

Werken met contract voor een buitenlandse firma

Momenteel heb ik een aanbod van een Amerikaanse Software bedrijf (zonder zetel in België) om voor hen te gaan werken in Europa. Ze bieden me 100% werk, en zijn bereid om dit contractueel vast te leggen. Ik zou dit moeten factureren op maandbasis als zelfstandige. Valt dit onder de noemer van schijnzelfstandigheid? Graag jullie advies […]

Posted by on november 12, 2012 3 Comments

Boekhouder nodig voor een zelfstandig bijberoep?

Ik zou graag starten als kapster in bijberoep. Dit zou ik combineren met werk als kapster in een kapsalon. Welke stappen dien ik te ondernemen? Hoe gaat dit in zijn werk omtrent “boekhouding”? Mijn inkomsten zouden ongeveer 500 euro per maand zijn. Hier is dan wel nog geen rekening gehouden met mijn uitgaven zoals haarproducten, […]

Posted by on november 12, 2012 1 Comments

Wat moet ik doen om in orde te zijn?

Stel: ik ga een overeenkomst aan met een bedrijf in het buitenland en lever diensten aan hun cliënteel. Hiervoor ontvang ik een percentage van de opbrengst. Er wordt mij langs alle kanten een ander verhaal verteld. Volgens sommigen zou ik zelfstandige zijn en een ondernemingsnummer moeten aanvragen en een btw-aangifte doen. Dat is moeilijk omdat […]

Posted by on november 12, 2012 2 Comments

Klusjesbedrijf beginnen zonder ervaring

Mijn vriend had graag een klusjesbedrijf opgericht. Maar aangezien hij zichzelf alles aanleert, kan hij dus geen bewijs van “bouwactiviteiten” voorleggen. Hij heeft geen diploma in de bouw en ook geen jarenlange ervaring. Wat dus wel verplicht is als je in de bouw zou gaan. Het bedrijfsbeheer is geen probleem maar hoe kan hij zijn […]

Posted by on november 11, 2012 1 Comments

Realisatie van een bouwproject

Mijn partner en ik willen een bouwproject realiseren. Namelijk een gebouw met 4 appartementen waarvan 1 appartement als onze enige eigen woning. Ik ben op zoek naar de beste financiële en fiscale constructie om dit te doen, of het bvb. interessant is om een vennootschap hiervoor op te richten. We zijn beiden beginnende zelfstandige architecten. […]

Posted by on november 11, 2012 1 Comments

Zelfstandig werken als student

ik ben nog student en heb mij ingeschreven bij de Belgische distributiedienst. ik ga mij ook inschrijven voor de sociale bijdragen. ik zou graag weten hoeveel ik overhoud van mijn loon als student zelfstandige (in bijberoep) en of ik nog steeds de kinderbijslag kan behouden. ik kan rond de 120 euro verdienen. stel nu dat […]

Posted by on november 10, 2012 1 Comments

Ipv werknemer zelfstandige worden

Ik ben aan het dromen van mijn job als werknemer op te geven en zelf iets op te starten. Stel dat ik een bedrijf opricht (als zelfstandige of als venoot), waarin ik maandelijks 4000 euro kosten maak en 9000 euro opbrengsten heb door het aan- en verkopen van producten. Is dit dan intressanter dan werknemer blijven zoals […]

Posted by on november 10, 2012 1 Comments

Zelfstandige activiteit na je pensioen?

Mijn man gaat in 2013 met volledig pensioen (65 jaar) maar wil met zijn muziek verdergaan. Moet hij dan in zelfstandig bijberoep gaan of gelden voor artiesten andere richtlijnen? Hoeveel mag hij bijverdienen per jaar?