Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Webshop openen in bijberoep

Vraag van: 4265 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik ben van plan een webshop te openen.

Graag had ik wat meer informatie hieromtrent:

* Moet ik daarvoor direct een btw nummer hebben of is dit afhankelijk van de omzet?

* Van wanneer spreekt men van ‘een bijberoep’?

* Moet ik daarvoor extra belastingen betalen of is dit ook afhankelijk van de omzet?

* Hoe gebeurt de btw verrekening bij een webshop?

*Zijn er nog zaken die ik moet doen om wettelijk in orde te zijn om de webshop te openen?

*Stel ik zie na enkele maanden dat ik nauwelijks verkoop heb, kan ik er dan gemakkelijk terug uitstappen?

Dank voor wat toelichting hierover.

1 Antwoorden



  1. Noëlla - Securex Ondernemingsloket

    Iedereen die een zelfstandige activiteit wenst uit te oefenen en dit niet als zelfstandig helper, werkend vennoot, … doet, dient over een ondernemingsnummer en een BTW nummer te beschikken.
    Opdat u een ondernemingsnummer kunt verkrijgen dient u ons een bewijs basiskennis bedrijfsbeheer voor te leggen. Dit bewijs kan geleverd worden a.d.h.v. bepaalde diploma’s / getuigschriften.

    Indien u dit in een éénmanszaak gaat opstarten is dit zeer gemakkelijk terug stop te zetten. U dient enkel telkens het door de overheid opgelegde tarief te betalen (in 2013 kosten een inschrijving, wijziging of schrapping in de KBO 81,5 euro).
    Ook het BTW nummer kan via ons aangevraag, gewijzigd of geschrapt worden (60,50 euro).

    Indien u de zelfstandige activiteit combineert met een activiteit als loontrekkende en u minimum 1/2de van een fultime werknemer in loondienst werkt, wordt u beschouwd alszijnde een zelfstandige in bijberoep.
    Indien u dit in bijberoep wenst uit te oefenen bedragen de voorlopige minimum bijdragen voor 2013 – 75,62 euro per kwartaal. Let wel op dat dit bedrag gelinkt is aan een netto jaarinkomen uit de zelfstandige activiteit van +/- 1.419,50 euro. Verdient u meer dan gaat u achteraf moeten bijbetalen dus is het aangeraden dit goed bij te houden en de bijdragen eventueel laten verhogen wanneer u ziet dat u teveel gaat verdienen.

    Voor vragen m.b.t. het fiscale aspect neemt u best contact op met een boekhouder / accountant.

    Voor verdere info kan u steeds contact opnemen met één van onze client advisors. Ze nodigen u graag uit voor een gratis en gepersonaliseerd advies.

    http://www.securex.eu/seats.nsf/vwGo-Start_nl


Deze vraag beantwoorden