Welkom Gast. Inloggen or Registreren

6 Antwoorden

Verzoek tot kwijtschelding – administratieve geldboete

Vraag van: 6419 keer bekeken Financieel

Wie kan er advies geven mbt verzoek tot kwijtschelding administratieve geldboete? Ik schets nog even achtergrond:

  • ik ben sedert begin 2012 bezig met een bijberoep
  • omdat omzet vrij laag is (2000€ in 2012, wellicht 1000€ in 2013) ben ik vanaf begin 2013 de hele boekhouding zelf gaan doen (ipv de boekhouder) om kosten te besparen
  • alle aangiften zijn vanaf 1ste kwartaal 2012 steeds correct en op tijd ingevoerd tot 2de kwartaal 2013 
  • aangifte voor 2de kwartaal 2013 heb ik in juli 2013 ook op tijd gedaan (en dus alle gegevens ingevuld) maar de intervat applicatie werkt blijkbaar in 2 stappen en de laatste stap is helaas nooit uitgevoerd geweest. Dit lijkt ook veel te maken te hebben met het gebruik van de browser. Chrome, de browser die ik normaal gebruik, wordt dus maar gedeeltelijk ondersteund (wel voor het invoeren, niet voor het finaal verzenden).
  • omdat ik begin september 2013 nog steeds geen bevestiging had ontvangen heb ik op 4/9/2013 de aangifte opnieuw ZELF ingevoerd (waar intervat trouwens terug wat problemen gaf)
Ik heb dit verzoek tot kwijtschelding (of reductie) dus reeds gestuurd met als voornaamste argument dat vanwege mijn geringe omzet 100 € administratieve geldboete heel veel is en dat ik zelf steeds heb geprobeerd om volledig in orde te zijn met de administratie. Als dit verzoek wordt geweigerd, kan ik dan echter nog stappen ondernemen? Ik ga ervan uit dat verzoek tot gratieverlening aan de koning geen optie is ;-) ?
met dank

6 Antwoorden



  1. Stefanie Securex Ondernemingsloket

    Goedemorgen,

    Voor een kwijtschelding verhoging van sociale bijdragen kan ik u onderstaand web adres doorgeven van het rsvz:

    http://www.rsvz.be/nl/contact/index.htm

    Voor een kwijtschelding bij de btw is het beter om contact op te nemen met het btw kantoor uit uw regio

    Tot uw dienst

    Mvg

    Stefanie Schaecht
    Client advisor Securex



  2. zaakvoerder IctDynamic

    Stefanie,

    bedankt voor antwoord maar ik heb dus contact opgenomen met het btw kantoor en formeel (via e-mail) een bezwaarschrift in gediend.

    Kan ik echter nog iets doen als zij dit bezwaarschrift zouden weigeren, is er dan zogenaamd beroep mogelijk.

    Mochten jullie, als objectieve waarnemer, vinden dat ik eigenlijk geen punt heb, aarzel niet dat te communiceren.

    Wim



  3. Peter De Bruyn

    Ik vrees voor dat laatste, Wim.

    Een administratieve boete is voor de fiscus wat een GAS-boete voor de gemeente is. Bij de fiscus (in jouw geval de btw), ligt dat nog wat moeilijker. Het is immers een andere dienst die instaat voor de invordering dan de dienst die de boete heeft toegekend en beide diensten werken volledig los van elkaar.

    Het feit dat een aantal lokale btw-kantoren gesloten werden waardoor je bij een ander “anoniem” kantoor moet aankloppen, maakt het er ook niet gemakkelijker op.



  4. zaakvoerder IctDynamic

    Allen,

    ben verheugd te kunnen aangeven dat fiscus toch af en toe begrip heeft voor de zelfstandige.

    Administratieve boete is helemaal kwijtgescholden. Is wel duidelijk dat ik bij het volgende gebruik van intervat beter alles 2 keer controleer want die kwijtschelding is duidelijk uitzonderlijk.

    Vandaag ook nog contact opgenomen met fietsersbond die mijn utility om analyse woon/werk-verkeer te doen eventueel gaan gebruiken en ik zie dat vooral als mijn bijdrage in maatschappelijk verantwoordde projecten.



  5. zaakvoerder IctDynamic

    Excuus, en ook bedankt voor de antwoorden die ik mocht ontvangen.



  6. Peter De Bruyn

    Dat is inderdaad goed nieuws en uitzonderlijk, Wim.

    Goed voor jou 😉


Deze vraag beantwoorden