Welkom Gast. Inloggen or Registreren

10 Antwoorden

Verhuren aan jezelf

Vraag van: 4885 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Hallo,

 

1/ Voor mijn bijberoep (eenmanszaak) ga ik ruimte van mijn huis gebruiken. Het huis is privé. De ruimte die ik zou gebruiken is ongeveer 60m2 zijn. Ik beschouw de verhuur als beroepskosten. Kan ik dit aan mezelf als privé persoon verhuren? Zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden?

 

2/Ook heb ik materiaal dat ik aan mezelf zou verhuren om mijn zaak te laten lopen (dit materiaal heb ik reeds lang in mijn bezit). Gaat dit? zoja hoe bepaal je de verhuurprijs?

 

Bedankt

10 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Als iets je eigendom is, kan je het niet nog eens aan jezelf verhuren.

    Als je de kost van het gebouw wil aftrekken, dan is dat volgens de aankoopprijs van het gebouw, niet de grond, afgeschreven over 33 jaar.



  2. Kristoffer V

    En wat met materiaal dat je gebruikt…is dat nergens in te boeken?



  3. Kristoffer V

    Als je de kost van het gebouw wil aftrekken, dan is dat volgens de aankoopprijs van het gebouw, niet de grond, afgeschreven over 33 jaar.

    Dus dat gaat enkel als je het als zelfstandige hebt gekocht?



  4. Carbofisc

    de natuurlijke persoon is de zelfstandige, maar ook de privé-persoon. Je kan niet specifiek een woning kopen als zelfstandige maar niet als privé-persoon.

    Of een kost aftrekbaar is, is van enkele aspecten afhankelijk. Een ervan is dat hij in dat jaar moet gedragen zijn. Zaken die je reeds lang hebt, zijn niet in dat jaar gedragen, dus ook niet aftrekbaar. Daarnaast kan je ook niet de grootte bepalen, dat is net je probleem. Investeringen uit het verleden zou je nog kunnen afschrijven, maar dan heb je een factuur nodig ter waardering, en een aantonen van het beroepsgebruik.



  5. Kristoffer V

    Dus die ruimte die ik verloren ben in mijn privé woning (om te werken) valt nergens in de boekhouding te verwerken?



  6. Carbofisc

    De enige wettelijke manier: “Als je de kost van het gebouw wil aftrekken, dan is dat volgens de aankoopprijs van het gebouw, niet de grond, afgeschreven over 33 jaar.”

    Dus de kostprijs van het gebouw, het beroepsgedeelte specifiëren, en die afschrijfkost over 33 jaar spreiden. Let wel, op dat moment zijn de latere meerwaarden bij een verkoop ook belastbaar tegen het marginaal tarief.

    Nu… stel je koopt een gebouw + grond voor 300 000 €. Gebouw 150 000, grond 150 000, afschrijven over 33 jaar = jaarlijkse kost van 4545,45 €, voor het volledig gebouw.
    Als je dan 10% (een bureel) beroepsmatig gebruikt, zit je aan 454,54 € beroepskost.

    Maar hou er rekening mee, dat als je het ooit verkoopt, voor, pakweg 500 000 €, het verschil tussen de aanschafwaarde (300000) – de afschrijvingen die tot dan toe werden geboekt, tov de verkoopprijs : ook die 10% beroepsmatig inkomen is.
    Stel na 20 jaar, is je gebouw nog 59091 euro boekhoudkundig waard (150 000 – (20×4545,45) + de grond = 209091 euro. Het verschil tussen de 500 000 en de 209091 € is 290909 €, 10% daarvan 29090,9 € is te belasten als beroepsinkomen… Ik veronderstel, gezien bijberoep, tegen 50% + gemeentebelasting.

    Sop en kolen… jij beslist.



  7. Kristoffer V

    Ok. Tot daar aan toe verhuren aan jezelf.

    Stel nu dat je veel materiaal in je privé bezit hebt dat je perfect kan gebruiken voor te starten met je zaak. Kun je dat best verkopen aan jezelf en inboeken als aankoop?



  8. Carbofisc

    verkopen aan jezelf kan je niet. Je hebt het al.

    Je kan eventueel de originele factuur gebruiken, maar dan mag dat niet te oud zijn. Je moet het nog kunnen afschrijven.

    In het allergrootste deel van de gevallen ga je die kost niet kunnen aftrekken van je inkomen dat je ermee haalt. Het gaat enkel met recente investeringen lukken, en dan enkel nog als afschrijving.



  9. Kristoffer V

    Ok.

    Dan nog iets: (in het slechtste geval…)

    Stel dat je de eerste 3 maanden geen enkele klant hebt…maar je hebt wel een lening van +/-2000euro bij de bank (je moest nog een en ander investeren om van start te kunnen gaan). Hoe los je zoiets op? Wat met aangiftes? Je kan niet afbetalen…het is wel (bijberoep)

    Merci



  10. Carbofisc

    Je denkt veel te veel in 2 personen, de zelfstandige en de privé. Je bent een eenmanszaak, je bent volledig aansprakelijk, met je privé erbij. Als je niet kan betalen met inkomsten van je zaak, dan is het met inkomsten uit hoofdberoep, of spaargeld. Aangiftes moeten worden ingediend uiteraard. Zowel BTW als personenbelasting. In het eerste geval zal die investering moeten opgenomen worden, in het tweede een afschrijving van die investering.


Deze vraag beantwoorden