Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Veilen via het internet als zelfstandige activiteit?

Vraag van: 640 keer bekeken Algemeen

Ik heb een vraagje, ik weet echt niet wat ik moet doen.

Ik heb een postzegel en munten verzameling gekregen van mijn opa. En ik wens dit online te veilen per stuk/munt. Wekelijks eentje bijvoorbeeld. Mits ik niet weet wat men zal bieden is het moeilijk om te weten of ik al dan niet winst zal hebben.

Moet ik hiervoor dan een btw nummer aanvragen om in regel te kunnen veilen? Ik kan toch moeilijk voor iets wat ik krijg een btw nummer aanvragen om het te kunnen verkopen. Of moet dit wel?

Als ik zie wat een btw nummer kost, dan betaal ik me waarschijnlijk blauw aan kosten (minimum 500euro per jaar aan kosten) voor dan 100euro die ik voor alles krijg?

Kan u me daar meer duidelijkheid van geven, als bijberoep de verzameling beetje bij beetje veilen is ook raar zeker? Voor mij is het enkel om deel te nemen aan de veiling. En om met alles in orde te zijn.

Laat u me iets weten?

2 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Zenito Ondernemingsloket

    Beste Bert,

    Als u niet de bedoeling heeft zelf munten en postzegels aan te kopen en te verkopen en enkel de postzegel- en muntenverzameling van uw grootvader verkoopt is dit een toevallige activiteit en heeft u geen BTW of ondernemingsnummer nodig.

    Mocht u nog bijkomende vragen hebben, kan u terecht op 02/21.22.303.

    Met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    Zenito Sociaal Verzekeringsfonds en Ondernemingsloket
    http://www.zenito.be



  2. Bert

    Hartelijk bedankt voor de info Bart,

    eindelijk duidelijkheid in deze vervelende situatie.

    met vriendelijke groet,
    Bert


Deze vraag beantwoorden