Welkom Gast. Inloggen or Registreren

5 Antwoorden

Tweedehands materiaal aankopen (via particulier)

Vraag van: 1993 keer bekeken Boekhouden

Voor een project ivm mijn zaak zou ik een professionele camera willen aankopen. Maar voor wat ik zoek liggen de prijzen rond de 5 à 700 euro (btw incl). Daarom had ik gedacht om een ouder model tweedehands te kopen via websites als 2dehands.be of kapaza.be. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om dergelijke aankopen in te brengen als een kost voor mijn onderneming? Aangezien het om een particuliere verkoop gaat kan er geen factuur opgesteld worden… Is zoiets mogelijk of kies ik gemakshalve toch beter voor het aankopen van een nieuw toestel?

5 Antwoorden



  1. Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Beste Gust,

    dat is zeker mogelijk. Het grote voordeel van een nieuw toestel is echter de btw recuperatie die je bij en oud niet hebt.



  2. gustw

    Ok, dat klopt. Maar als ik naar de tweedehands prijzen kijk haal ik hier soms meer voordeel uit denk ik. Is er verder wettelijk gezien een schriftelijk akkoord of zo nodig voor mijn boekhouding? Ik dacht bijvoorbeeld aan een overeenkomst op papier dat de verkoper ondertekent. Zo heb ik toch iets om te tonen als men hier controle op zou uitvoeren. Of is dit niet nodig?



  3. gustw

    Ook nog vergeten: Kan ik dit dan ook probleemloos cash betalen? Of kies ik toch beter voor een overschrijving?

  4. Beste antwoord


    AZ ACCOUNTING - Abdel

    Beste Gust,

    Als ondernemer moet u inderdaad uw kosten bewijzen.
    Dit kan bijvoorbeeld perfect door middel van een verkoopovereenkomst.

    Aangezien de aankoop een bedrag van minder dan 3000 € betreft, mag u deze ook in contanten betalen.



  5. gustw

    Perfect, heel hard bedankt voor de antwoorden!


Deze vraag beantwoorden