Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Particulieren aankoop en inbrengen van kosten

Vraag van: 1438 keer bekeken Boekhouden

Ik ben net gestart met de uitbating van een kleine B & B en heb mijn ondernemingsnummer. In de twee kamers die we aanbieden stonden uiteraard al bepaalde meubelen, andere hebben we bijgekocht, soms met factuur, soms als tweedehands.

Voor die met factuur is er geen probleem, maar voor diegene die er al stonden en de aankopen tweedehands zijn er uiteraard geen bewijzen. Hoe kunnen we dat toch als investeringen aanbieden?

Tenslotte moeten wij toch niet onze eigen meubelen die al hadden "schenken" aan de B & B? 

Hetzelfde met lakens, dekbedden, matrassen, handdoeken.

Als je dat berekent is dat een hele som.

1 Antwoorden



  1. Peter De Bruyn

    Je moet dingen die je aankoopt bij particulieren registreren aan de hand van een aankoopverklaring of borderel. Die kun je gemakkelijk zelf opstellen en laten tekenen door de verkoper. Op basis van dit document, kun je de aankoop boeken (en eventueel afschrijven).

    Als het om eigen spullen gaat, moet je de waarde hiervan schatten. Hetzij op basis van de oorspronkelijke factuur of rekening. Hetzij op basis van de marktwaarde die je kunt achterhalen door op zoek te gaan naar de prijs van het goed die wordt gevraagd op verkoopplatformen (maak hier best een kopie van om latere discussies te vermijden met de fiscus).


Deze vraag beantwoorden