Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Overschakelen naar btw-vrijstelling 2014

Vraag van: 4630 keer bekeken Boekhouden

Ik heb een bvba en mijn inkomsten zijn enorm dalende (ik sta onder het normale btw stelsel). Nu las ik dat vanaf januari 2014 de vrijstelling op btw verhoogd wordt van 5580 euro naar 25000 Euro Kan ik dan in januari die vrijstelling zomaar aanvragen of bekijken ze wat ik het laatste jaar van omzet heb behaald alvorens deze toe te passen ?

3 Antwoorden



  1. Sabrina - Securex ondernemingsloket

    Beste

    De aanpassing van de BTW regeling was normaal voorzien vanaf 01 juli 2013, maar is voorlopig al uitgesteld tot 01 januari 2014.

    Hoe de aanpassing juist in zijn werk zal gaan is nog niet gekend, dit zal ten gepaste tijde gecommuniceerd worden naar alle BTW plichtigen neem ik aan. U kan bij eventuele verdere vragen misschien contact opnemen met het dichtstbijzijnde BTW kantoor.

    Vriendelijke groeten, Sabrina



  2. SBB Accountants en Adviseurs

    Geachte,

    Europa staat op vraag van de Belgische overheid toe dat het bedrag voor de kleine ondernemingsregeling opgetrokken kan worden van 5.580 EUR naar 25.000 EUR. Dit betekent echter nog niet dat dit ook effectief gaat gebeuren. De invoering van de nieuwe drempel is al naar een latere datum verschoven nl. van 1 juli 2013 naar 1 januari 2014. Blijkbaar is er binnen de regering onenigheid omtrent de impact van de nieuwe grens in termen van inkomsten voor de overheid. Of de verhoogde drempel er komt, is dus niet zeker.

    Er kan geopteerd worden voor de kleine ondernemingsregeling indien de omzet niet meer bedraagt dan de drempel voorzien in KB 19 (nu nog 5 580 EUR). Dit kan door VOOR 15 december van het jaar X een aangetekend schrijven te sturen naar het bevoegd controlekantoor van de regio waar u gevestigd bent of woont met daarin de omzet van de eerste drie kwartalen en een raming van de omzet van het vierde kwartaal. De kleine ondernemingsregeling gaat dan in vanaf 1 januari van het jaar X+1. Concreet betekent dit dus dat u voor 15 december 2013 een aangetekend schrijven moet sturen om vanaf 1 januari 2014 de kleine ondernemingsregeling te kunnen toepassen. Welke grens u moet nemen, 5 580 of 25000 EUR kan ik u echter nog niet meedelen. Wellicht worden er overgangsmaatregelen voorzien, indien het KB niet tijdig aangepast wordt.




Deze vraag beantwoorden