Welkom Gast. Inloggen or Registreren

4 Antwoorden

Nummering van facturen

Vraag van: 2844 keer bekeken Boekhouden

Hallo iedereen, Ik zit met een vraagje omtrent de boekhouding nummering. Ik ga de volgende zaken hebben in mijn boekhouding : - Aankoopfacturen - Verkoopfacturen - Orderbonnen - Verzendingsbonnen Nu, voor de nummering van deze zaken wil ik graag devolgende gebruiken :   - Aankoopfactuur = AF1400001 - Verkoopfactuur = VF1400001 - Orderbon = RD1400001 - Verzendingsbon = SH1400001   De bedoeling van deze nummering is de volgende : - AF van Aankoopfactuur, 14 van 2014 en 00001 is het werkelijke nummer, het systeem waar ik mee ga werken maakt automatisch een getal van 5 cijfers voor de nummering. Bij VF is dit dan verkoopfactuur, RD is voor Order (ik gebruik hier geen O om verwarring te voorkomen met het getal 0), SH is voor Shipping (hier ook ga ik niet V of VZ gebruiken om verwarring met de verkoopfacturen, VF, te voorkomen) Mag is deze nummering gebruiken en is dit niet onhandig?   Mijn 2de vraag is dan over de aankoopfacturen, mag men op een aankoopfactuur zelf een nummer noteren, de nummering die ik dan zou gebruiken voor aankoopfacturen. Ik kan moeilijk de factuurnummers die erop staan gebruiken omdat deze bij elke firma zo verschillen.   Hopend dat iemand mij kan helpen.

4 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Beste Marc,

    de nummering die u gebruikt lijkt me prima.

    op de inkomende facturen mag je zeker je eigen nummering schrijven die overeenkomt met je inboeking. Zo doen de meeste boekhoudkantoren het.



  2. Marc

    Beste hans,

    Bedankt voor uw antwoord, nu het kan een beetje veranderd worden, de nummers kan ik weglaten, en het systeem kan aangepast worden, 00001 is wat veel, maar nu vroeg ik mij hetvolgende af.

    Ik lees overal dat dit wel een goede nummering is, en nu dat jij antwoord weet ik het zeker, ik heb het dan over deze nummering 2014001 , maar wat als je aan factuur 999 zit, mag je dan gewoon doorgaan met 20141000 of is het beter van beginafaan te starten met 20140001?



  3. Marc

    Beste hans,

    Misschien kan u deze vraag ook beantwoorden als u dit weet.

    Als ik een aankoop doe op mijn zaak in nederland, ikzelf woon in belgie, er wordt geen btw meegerekend.

    De factuur staat op mijn zaak, alle gegevens incl. btw nummer staan hierop vermeld en bij btw staat n.v.t., enkel het totaal zonder btw wordt aangerekend.

    Moet ik deze gewoon inboeken als een bedrijfsaankoop maar bij terug te krijgen btw 0.00 zetten?



  4. Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Beste Marc,

    hier is er sprake van een intracommunautaire verwerving. Je dient zowel de btw aftrekbaar als te betalen te boeken (=nuloperatie maar wel zeer belangrijk dat je hem boekt en opneemt in de aangifte). Afhankelijk van wat je koopt bedraagt het % 6 of 21.

    U koopt bijvoorbeeld voor 1000 euro bouwmateriaal.

    je dient zowel 210 euro als aftrekbaar als te betalen op te nemen in de btw aangifte.


Deze vraag beantwoorden