Welkom Gast. Inloggen or Registreren

6 Antwoorden

Nu aankopen – zaak starten in 2015

Vraag van: 1028 keer bekeken Boekhouden

Beste,

ik ben nu al aankopen aan het doen voor mijn zaak die ik volgend jaar in januari zal starten. Is dit een probleem om de BTW alsnog af te trekken, aangezien het aankoopjaar verschilt van het aangiftejaar? Ik doe ook een aantal aankopen in andere EU-landen, hoe zit het dan juist met BTW?

Dankjewel

6 Antwoorden



  1. Carbofisc

    BTW is niet aftrekbaar, aangezien de aankoop van voor je activatie van je BTW nummer is.

    Als je nu aankopen doet vanuit het buitenland, wordt je aanzien als particulier en betaal je de buitenlandse btw, die is ook niet recupereerbaar.



  2. Annemie

    Beste Carbofisc,

    Dank voor je antwoord. In de tekst staat: “Iets anders is natuurlijk als je als particulier onmiskenbaar handelingen verricht met het oog op de voorbereiding van je zelfstandige activiteit. In die gevallen heb je wel recht op (latere) aftrek van btw. Ook al heb je nog niet de hoedanigheid van btw-belastingplichtige op het ogenblik van aankoop.”

    Twee verschillende antwoorden dus. Kan je wat meer verduidelijken?

    Dank!



  3. Carbofisc

    In welke tekst staat dat?



  4. Carbofisc

    De rechtsere heeft het over bedrijfsmiddelen’ machines, bedrijfsgebouwen,… Let wel, je moet aantonen dat je de intentie hebt om dat te doen in het kader van een met btw belaste activiteit. Hoe: we lezen dan het onderhandelen van contracten,het aanvragen van een kbo nummer!

    Let wel, recht op aftrek wordt pas toegestaan als je een conforme factuur hebt, en die moet je btw nummer vermelden…



  5. Annemie

    Hier had ik mijn vraag gepost, en bovenaan staat de tekst die ik vermeldde http://www.zelfstandigen.be/kosten-voor-aanvang/#comment-59392



  6. Carbofisc

    ik kom via een andere weg op de vragen, vandaar.

    Is mijn vorige antwoord een antwoord op uw vraag?


Deze vraag beantwoorden