Welkom Gast. Inloggen or Registreren

8 Antwoorden

Lesgeven in bijberoep en vzw tegelijk

Vraag van: 565 keer bekeken Algemeen, Boekhouden, Financieel, Rechtsvorm, Sociaal statuut, Zelfstandig bijberoep

Hello, enkele vraagjes voor wie kan helpen...

Ik ben al een tijdje met een bepaalde sport bezig, die niet echt wijdverspreid is, maar wel potentieël heeft in België. Hiervoor volg ik regelmatig lessen in het buitenland.

Gezien de kosten nogal kunnen oplopen en de trainingspartners hier beperkt zijn, zou ik samen met 2 medesporters een vzw oprichten om enerzijds meer mensen ermee vertrouwd te maken en ineens een grotere groep mensen te hebben om mee te trainen.

Anderszijds, zou dit ook onze kosten voor onze eigen lessen naar beneden drukken (inkomsten vzw = leden + gerelateerde evenementen, uitgaven = lokalen, promotiekosten + buitenlandse trainingen voor de 3 stichtende leden die tevens trainers zijn).

Daar de inkomsten eerder beperkt zullen zijn en voor ons alledrie maar een deel van onze eigen "opleidingskosten" zullen kunnen financieren, had ik gedacht aan ook zelf privélessen te geven als zelfstandige in bijberoep.

De combinatie van beide zou in mijn geval, me meer mogelijkheden tot trainingen/opleidingen volgen geven, of toch het budget daarvoor vergroten.

 

De vraag is of dit ten eerste wel mag, gezien het 2 x om dezelfde activiteit (lesgever/trainer) gaat, maar in de vzw zou ik natuurlijk niet loontrekkend zijn, enkel een deel van mijn onkosten zouden als uitgaven kunnen ingegeven worden. Hetzelfde voor het bijberoep, maar daar gaat natuurlijk alles van inkomsten naar mij (in theorie toch, belastingen e.d. buiten beschouwing gelaten) Concreet vb: eigen trainingskosten = 3 x 300/jaar. daarvan is 1 deel op rekening van de vzw, 1 deel als onkosten voor het bijberoep, 1 deel zuiver eigen, recreatieve uitgaven. Los van hoeveel inkomsten de vzw heeft, of het bijberoep zou opbrengen... De verhoudingen kunnen naargelang dus verschillen most blijken dat 1 van beide of beide situaties groeien...

Tevens heb ik dus geen bedrijfsbeheer en ook geen partner, wel een familielid die jaren zelfstandige is geweest. Kan ik dan wel in bijberoep starten? En vooral, zijn beide situaties wettelijk te combineren?

8 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,

    Het nut van het bijberoep ontgaat me volledig.

    Om het ontbreken van inkomsten in de vzw te compenseren ga je zelfstandige in bijberoep worden en factureren aan de leden? Dat verhelpt nergens het probleem.

    Waarom zou je je niet laten vergoeden vanuit de VZW. Dat lost het volledige probleem gewoon op. Als de inkomsten dan nog zo gering zijn, dan is het mogelijk om dat als vrijwilliger, belastingvrij op te nemen.

    Hoe ver is dat familielid dan wel familie? En hoe ga je aantonen dat hij instaat voor jouw bedrijfsbeheer?

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. T-rain

    Hallo Alain.

    Het probleem met de vzw is dat de 3 leden/stichters zelf alle 3 die buitenlandse trainingen volgen en het nogal onrealistisch is te denken dat de inkomsten genoeg zouden zijn voor al onze trainingen/opleidingen te vergoeden.

    De privélessen die ik zou geven zouden niet aan de reeds bestaande leden zijn, dat zou nogal absurd zijn…
    De doelgroep is daarvoor eerder mensen die niet kunnen/willen naar een “club” komen, om welke reden dan ook.

    Stel bv. dat het 1e jaar de club genoeg opbrengt om 3 trainingen te vergoeden, zou dat voor elk van onze stichtende leden/trainers, 1 training betekenen. Echter volgen de meeste van ons er 2 tot 4/jaar, de ene al wat duurder dan de andere.
    Om het dan “eerlijk te spelen” zouden wij ons ook nog eens alle 3 moeten laten uitbetalen. Dat zou helemaal niet haalbaar zijn.
    Het zou misschien lukken om volledig voor 1 persoon alles te vergoeden, maar de taart moet natuurlijk door 3 gedeeld worden en da’s nogal moeilijk als die taart niet groter is dan een koffiekoek…

    Daarom is het beter die inkomsten enkel rechtstreeks voor de onkosten te behouden.
    Zelf kon ik tot nu toe altijd mijn eigen trainingen financieren, maar dat lukt nu niet meer, daarom zou ik die privélessen in bijberoep geven…

    i.v.m. dat bedrijfsbeheer, ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat een familielid tot de 3rde graad kon? Het zou om mijn tante gaan, de zus van mijn vader… Hoe ik dat zou aantonen, geen idee, dat was mij dus ook niet duidelijk toen ik dat las…
    Wel hebben mij verschillende personen al wel gezegd, vraag gewoon een ondernemingsnr. en het is in orde….Hier geloof ik dus niks van… Vandaar mijn vraag.



  3. Carbofisc

    Beste,

    Een vzw heeft geen winstoogmerk. Dat houdt veelal in dat ze afhankelijk zijn van ontvangsten die niet rechtstreeks verworven zijn, ofwel giften, of de traditionele spaghettiavond of mosselsouper, om de kosten te dekken.

    Maar als het niet lukt om met de inkomsten in een vzw de kosten te betalen, dan gaat het niet lukken om dat in een bijberoep wel te gaan laten lukken.
    Je kan natuurlijk stellen dat je de kost gaat aftrekken in je personenbelasting. Maar een beetje controleur gaat aankaarten dat die kost niet dient om een inkomen te verkrijgen of te behouden, en aldus niet aftrekbaar is. Het dient om de VZW te bedienen, maar daar haal je geen inkomsten uit.
    Mijns inziens is het ofwel het een ofwel het andere, niet en VZW en bijberoep.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  4. T-rain

    Hallo Alain,
    ‘k vrees toch dat er iets niet duidelijk is in hoe je mijn berichten leest.

    De kosten die inbreng en uit de vzw haal zijn puur daarvoor.
    De vzw is in de eerste plaats om meer te kunnen trainen, de in te brengen kosten zijn daar een bijzaak.

    Al wat ik extra van kosten wil maken, zou ik maken om mijn bijberoep uit te oefenen, wat natuurlijk wel toevallig hetzelfde beroep is als wat ik vrijwillig in de vzw uitoefen, met het verschil dat mijn bijberoep meer kans heeft mij geld op te leveren. (privélessen brengen tot 4x de prijs van groepslessen op en de doelgroep is niet dezelfde) Dat zou ik dus puur doen om mijn eigen opleidingen te financieren.

    In elk geval, ‘k denk dat dit vooral een zeer ingewikkelde situatie creëert.

    Eerlijk gezegd lijkt mij een f.v. het simpelste, maar daar vind ik nergens duidelijkheid over qua belastingen….

    Als je met 3 stichters/bestuurders bent en 10 aangesloten leden, wat gebeurt er dan met de belastingen/rekening van de fv?

    Inkomsten en uitgaven moeten we alle 3 op onze personenbelasting invullen?
    In dat geval innen de belastingen 3 x over dezelfde rekening, of moeten we de totale rekening delen door 3 en ieder 1/3 inbrengen?
    ‘k heb daarvoor al naar de belastingen zelf gebeld en zelfs die bleven naast de pot draaien ipv een concreet antwoord te geven…



  5. Vincent De Backer - Erkend Boekhouder

    Beste,

    Volgens mij wordt de situatie complexer gemaakt dan nodig, ik ga hier Alain in bijtreden.
    Je zit hier met een “OF” verhaal, niet met een “EN” verhaal -> OF bijberoep, OF een VZW.

    Een oplossing aan de hand van eenvoudige vraag, nl. “Is het de bedoeling om jezelf financieel te verrijken met het uitoefenen van deze nieuwe sport in België?”

    Ja -> bijberoep
    Nee -> VZW

    Indien neen: voor de rest van de problemen kan je best eens samen zitten met de andere stichters. Indien je wil samenwerken dan moet dit via goede afspraken verlopen qua organisatie, vergoedingen, kostenstructuur etc. Een VZW structuur lost ook meteen je probleem van bedrijfsbeheer op. Samenwerken betekent o.a. ook een stuk vertrouwen geven.

    bv. Indien iemand van de stichters een opleiding volgt dat € 200 duurder is dan een opleiding van een andere stichter, en dit vormt een intern probleem/discussiepunt, dan kan je best niet aan een VZW beginnen maar elk je eigen weg gaan.

    Terzijds, een feitelijke vereniging is fiscaal transparant. Dit wel zeggen dat voor de fiscus een feitelijke vereniging niet bestaat.

    Positieve Groeten,
    Vincent De Backer

    Erkend Boekhouder bij DEBOEKHOUDING.BE
    http://www.deboekhouding.be



  6. T-rain

    Ok, bedankt Alain en Vincent.

    Ondertussen zijn we tot een besluit gekomen.
    Echter resten nog een paar vragen waar we best duidelijk antwoord op hebben alvorens effectief te starten.

    “een feitelijke vereniging is fiscaal transparant. Dit wel zeggen dat voor de fiscus een feitelijke vereniging niet bestaat.”

    Dit is en blijft dus nog altijd heel vaag qua antwoord.

    De vragen houden hiermee dus verband.

    Uiteindelijk zouden we met 2 (beide ook lesgevers/trainers dus) een f.v. oprichten, een vzw is momenteel teveel gedoe. Later kunnen we ze nog altijd omzetten.

    Die privélessen gaan we vergeten.

    Vraag 1: Welke kosten kunnen we dan vergoeden uit de kas van de f.v. zonder hiervoor een “vrijwilligersvergoeding” uit te moeten keren? Zaalhuur en eventueel materiaal, da’s redelijk duidelijk, maar wat met onze eigen trainingen? De kosten die daarmee gepaard gaan zijn: deelnamekosten, verblijfs- en reiskosten. Het lijkt mij toch duidelijk dat het hier niet om persoonlijke verrijking gaat, maar de club ten goede komen?

    Vraag 2: Stel we beginnen in Januari met een wekelijkse lessenreeks, maar doen dit jaar nog 1 a 2 “kennismakingsseminaries” (of hoe je het ook wil noemen) om geïnteresseerden / toekomstige leden aan te trekken. Kunnen de inkomsten hiervan in de kas blijven tot volgend jaar, of moeten deze al gebruikt worden om tot een 0-stand te komen op 31 dec?

    mvg,
    T.



  7. Vincent De Backer - Erkend Boekhouder

    Ik stel voor dat je heel wat dingen gaat nalezen vooraleer te beginnen aan een feitelijke vereniging.
    Er zijn zowel nadelen als voordelen aan deze structuur.

    Wat is een feitelijke vereniging?
    http://www.vereniginginfo.be/infofiches/details/wat-is-een-feitelijke-vereniging/311

    Werken als een feitelijke vereniging?
    http://poppunt.be/advies/popadvies/geld-organisatie/werken-met-feitelijke-vereniging/

    Belastingen betalen als feitelijke vereniging?
    http://www.vereniginginfo.be/blog/details/help-mag-een-feitelijke-vereniging-winst-maken/97

    Je zal geen enkele boekhouder vinden die gespecialiseerd is in feitelijke verenigingen omdat deze wettelijk gezien geen boekhouding moeten voeren. Ik raad je wel aan om een kas/bankboekhouding bij te houden met bijhorende kas/bankuittreksels. Moeilijk is dat niet, dat zijn gewoon plussen en minnen met achterliggend de kostenfacturen en ontvangstbewijsjes/betalingen indien van toepassing.

    Bottom line is dat hieruit moet blijken dat je de winst van de activiteiten niet in je eigen zak steekt om bijvoorbeeld mee op reis te gaan, nieuwe privé auto kopen, etc.

    Veel succes ermee!

    Positieve Groeten,
    Vincent De Backer

    Erkend Boekhouder bij DEBOEKHOUDING.BE
    http://www.deboekhouding.be



  8. T-rain

    Bedankt Vincent,

    Ondertussen heb ik ook al een en ander kunnen vinden qua nuttige info.

    Die “vereniginginfo” website is anders wel een beetje een grap op zich…. Wil je echt nuttige informatie, moet je je ervoor inschrijven en betalen, maar als je ze een mailtje stuurt vertikken ze zelfs het van te antwoorden…

    Dan durven ze het volgende nog op hun website te zetten:

    “Persoonlijk advies/infosessies Nog vragen?
    Vragen over wetgeving, vrijwilligersvergoedingen, oprichting van vzw’s, conflicten in een vereniging,… ?
    Wij helpen u graag verder!
    Één e-mail adres: advies@vereniginginfo.be of contacteer ons via het contactformulier”

    Zo is ’t wel makkelijk geld verdienen…

    Anyway, uiteindelijk zal het een woord tegen woord spelletje worden… Als de fiscus zegt dat het geen verband houd, zelfs al kan ik aantonen van wel, dan heb ik het toch nog zitten…

    Typisch…

    Toch bedankt, ik kan verder.


Deze vraag beantwoorden