Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Kosten voor oprichting van de zaak?

Vraag van: 2396 keer bekeken Boekhouden

Ik heb vernomen dat je al kosten kunt maken voor je bent begonnen met een eigen zaak. Hoeveel tijd mag er zitten tussen een factuur en de daadwerkelijke dag dat je een BTW nummer hebt? Ik wil graag in januarie beginnen met mijn vennootschap maar ik moet momenteel kosten doen om het allemaal opgestart te krijgen.  

3 Antwoorden



  1. Mario Nardiello

    Je kan inderaad al op voorhand kosten maken en deze nadien declareren in de vennootschap. Belangrijk hierbij:

    – best vermelding op factuur ‘ondernemingsnummer (btw-nummer) in aanvraag
    – laten opnemen in de oprichtingsstatuten dat alle verbintenissen sinds…. in acht worden genomen.

    Achteraf dien je natuurlijk wel altijd ervoor te zorgen dat je kan aantonen dat deze kosten betrekking hadden, of gediend hebben om inkomsten te genereren uit je zelfstandige activiteit.



  2. zelfstandigen.be

    Bij het maken van de factuur, vraag je best om dat niet op jouw naam te doen maar op naam van X (naam vennootschap) met als vermelding “vennootschap in oprichting” of als je al weet welke rechtsvorm het wordt: bvba, nv, vof… in oprichting.



  3. nelevdh - Securex ondernemingsloket

    Als je hier spreekt over de kosten van publicatie in belgisch staatsblad en andere die rechtstreeks te maken hebben met de oprichting van je vennootschap, is dit geen enkel probleem. Het is zeer belangrijk een goed overzicht bij te houden zodat makkelijk kan aangetoond worden dat deze betrekking hebben op jouw activiteit als zelfstandige.

    Vergeet niet dat het enige tijd duurt vooraleer alles van administratieve formaliteiten rond is en je dus best zo snel mogelijk een ondernemingsloket contacteert, evenals een boekhouder of business coach.
    Voor meer info: http://www.securex.be/starters


Deze vraag beantwoorden