Welkom Gast. Inloggen or Registreren

5 Antwoorden

Kosten inschrijving KBO – aanvraag BTW

Vraag van: 2229 keer bekeken Boekhouden

De kosten die gemaakt zijn om te starten (inschrijving KBO, aanvraag BTW). Moet ik deze gewoon als eerste kosten inboeken in de boekhouding of zijn voor deze kosten speciale regel(s)?

5 Antwoorden



  1. Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Dit zijn inderdaad kosten die u als beroepskost kan inbrengen in uw boekhouding



  2. Marc

    Bedankt voor uw antwoord.



  3. Marc

    Ik zit hier nog met een klein vraagje.

    De afrekening die ik krijg van de sociale bijdrage, is dit geldig als een factuur? en moet ik deze ook inboeken als beroepskost?

    Mvg, marc



  4. Zelfstandigen.be

    Klopt, Marc. Het is wel geen factuur maar je mag ze net zoals andere rekeningen inboeken. Een andere mogelijkheid is om ze niet in te boeken en het attest van het sociaal verzekeringsfonds af te wachten. Voor een eenmanszaak verdient dit de voorkeur aangezien je alleen de sociale bijdragen mag opgeven die je ook daadwerkelijk betaalde (of terugkreeg).



  5. Marc

    Ik zal dan het attest afwachten aangezien dat voorkeur heeft.

    Moet ik dan op het einde van het jaar dit attest inboeken gewoon zoals een andere factuur?
    En over de btw aangifte, moet men sociale bijdrage in een ander vak aanvullen of gewoon bij de beroepskosten rekenen.

    Mvg


Deze vraag beantwoorden