Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Huren van werkruimte

Vraag van: 801 keer bekeken Financieel

Goedemiddag,

Ik ben Harry ,onderwijzer van opleiding en momenteel ben ik in loopbaanonderbreking . Ik ben volgend jaar in april al 10 jaar zelfstandige in bijberoep.

Vanaf  1 september 2017 wil ik zelfstandige in hoofdberoep worden. 

Momenteel woon ik nog in Koekelare waar ik op het gelijkvloers mijn galerij en atelier heb en op de bovenverdieping mijn woonst. Vanaf 1 april 2017 gaan wij in Kortemark wonen , waar ik ook mijn galerij zal hebben. 

Onze huidige woning zou ik willen gebruiken om een creacentrum te starten.  De gelijkvloers wil ik gebruiken voor workshops en cursussen, het bovenverdiep zou mijn schoonmama huren .

Nu komt de vraag : Hoe kan ik dat in de boekhouding correct melden. Kan ik een bedrag in kosten brengen voor huur van de benedenverdieping in Koekelare én ook nog in Kortemark de galerij ?

Wat met de huurinkomsten van mijn schoonmoeder ?

Het is de bedoeling dat mijn dochter (20 jaar) meehelpt in het creacentrum. Hoe moet dit verder naar personeelstatuut ?

Veel vragen dus...hopelijk kunt u mij helpen.

Alvast bedankt.

Harry

1 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,
    Is Koekelare uw eigendom of huurt u het nu?
    Als het uw eigendom is, kan u niet aan uzelf huren. Dan dient u de oorspronkelijke aankoop af te schrijven.
    Als u het nu huurt, dan blijft het handelshuurcontract aftrekbaar.

    De huurinkomsten van uw schoonmoeder zijn terug afhankelijk van het bovenstaande. Is het uw eigendom, dan zal u het bewust deel van het KI moet aangeven als huurinkomen. Bij verhuur zal u moeten nagaan of onderverhuur toegelaten is.

    U kan uw doechter als helper zelfstandige laten werken, indien u zou werken als eenmanszaak.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden