Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

fiche 281.50

Vraag van: 733 keer bekeken Boekhouden

Ik zou graag heel af en toe iets bijverdienen met bijles geven aan studenten.
Voor zover ik nu begrijp, is het zo dat ik dit kan aangeven als occasionele activiteit.

Ik lees dan in een document van Unizo:

"Als het gaat om een occasionele activiteit, en u dus niet beschikt over een commerciële of BTW hoedanigheid kan u geen facturen opmaken. Wel kan u een onkostennota opmaken waarin u uw prestatie omschrijft en het bedrag weergeeft. Hier bestaan geen vormvereisten voor. Het gaat steeds om een bedrag zonder BTW, vermits u niet btw-plichtig bent.
Met deze onkostennota kan het bedrijf dat beroep doet op u, deze kost inbrengen in zijn boekhouding. Bij het invullen van de belastingen stuurt hij dan een fiche 281.50 naar de belastingsadministratie én naar de persoon die de occasionele activiteit uitgevoerd heeft. Op deze manier kan de belastingsadministratie nagaan of u deze inkomsten wel aangegeven heeft."

Nu zijn studenten geen bedrijven die beroep op mij doen, en ik betwijfel sterk of studenten mij een fiche 281.50 gaan bezorgen.
Hoe moet dat dan? Iemand een idee?

1 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste EDB,

    Aangezien je terecht verwijst dat uw studenten geen bedrijven zijn, kan deze regeling niet. Want, je neemt een regeling voor bedrijven.

    Let wel… Af en toe houdt in dat er een bepaalde regelmaat in zit. Als er regelmaat in zit, is het op zich wel onderworpen aan BTW.
    Fiche 281,50 is dan ook enkel voor personenbelasting, niet voor sociale bijdragen of BTW.
    Aangezien je spreekt over studenten (meervoud) en niet een student, ben je mijns inziens wel eerder met een economische activiteit bezig cfr. artikel 4 BTW Wetboek.

    Wat kan dus met een fiche 281,50 als occasioneel aanzien worden bv. Een bedrijf contacteert je als hobby-fotograaf, om voor hun website wat foto’s te maken, en betaalt je daarvoor.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden