Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Consultant voor klanten in het buitenland

Vraag van: 805 keer bekeken ,
Boekhouden, Financieel

Hoi allemaal,

Ik start als IT software consultant voor een bedrijf in Zuid-Afrika waarvoor ik gedurende 5 jaar als werknemer heb gewerkt.

Nu dat ik terug naar Belgie verhuis zal ik als zelfstandige mijn diensten verder aanbieden en ik vraag me af hoe dit werkt in verband met BTW en indien BTW niet van toepassing is eventuele andere taxen die van toepassing zullen zijn.

Het gaat om een voltijds contract dus er zijn geen verdere inkomsten van andere bronnen.

Omdat ik in principe geen BTW ontvang van een klant die niet BTW plichtig is in Belgie, hoe vertaalt zich dit in mijn BTW aangiftes en aftrekkingen? Betaal ik dus geen BTW en kan ik nog steeds de BTW van mijn inkomende facturen ingeven als aftrek post?

Alvast bedankt!

1 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Beste Tom,

    Je zal aan je Zuid Afrikaanse klant inderdaad geen btw op je diensten moeten aanrekenen maar je facturen wel moeten opnemen in je drie maandelijkse btw aangifte.

    In deze aangifte zal je de btw kunnen inbrengen (geheel of gedeeltelijk) van je kosten en als deze voldoende hoog is, kan je die terugvorderen.

    Op de winst van je zaak zal je hier personenbelasting / vennootschapsbelasting betalen. Zelf zal je ook sociale bijdragen betalen op je loon uit een vennootschap moest je hiermee werken of anders op de winst als je als eenmanszaak zou werken

    Als je nog andere vragen hebt omtrent je zelfstandige activiteit laat het dan gerust weten

    http://www.hanseynikel.be


Deze vraag beantwoorden