Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Belastingen / Kosten / winst

Vraag van: 475 keer bekeken Financieel

Beste leden,

Ik zou graag starten als zelfstandig IT  consultant.  Nu heb ik al veel gelzen, maar kan aan enkele dingen niett aan uit.  Wanneer trekt men nu sociale lasten af, en wanneer BTW, en waar vind menn de exacte rekenregels?  Als ik bvb 500Eur/dag  vraag, en rekening houd met 18dagen/maand  komt dat op 9000Eur.  Ik zou voor 1900eur kosten maken in het begin, waaronder leasewagen, gsm,en  verzekeringen (hospitalisatie, levens, inkomensverlies, aansprakelijkheid)

Trek ik eerst de kosten af, dan sociale bijdragen, en dan belastingen ?

maw 9000 - (+/-)25%soc bijdragen

en op dat bedrag - (+/-) 55% belastingen?

 

Alvast enorm bedankt voor de hulp

3 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Carbofisc

    Om het zeer simplistisch voor te stellen…

    Je betaalt 20,5% sociale bijdragen op je winst.
    Je betaalt ook belastingen op je winst.

    Je sociale bijdragen zijn tevens een aftrekbare kost.

    dus stel 9000 omzet, je factureert daarbovenop nog 21% BTW.
    Trek daarvan de kosten, zo’n 1900 euro,

    kom je op 7100.
    Daarvan betaal je 20,5% sociale bijdragen.
    Heb je die al betaald tijdens het jaar zelf, ipv dat je de minima betaalt, dan trek je die ook nog eens af van die 7100. Waardoor je op pakweg 5400 euro betaalt, en niet op 7100. Enkel de effectief betaalde sociale bijdragen zijn aftrekbaar.

    Dan die belastingen. Dat komt op het resultaat, na aftrek van de betaalde sociale bijdragen. Cfr supra, 7100 of 5400 euro.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. Connie

    Bedankt voor je antwoord Alain! Waar komt de vuistregel dan vandaag dat je ongeveer 50% overhoudt van je bruto?

    ALs ik dus correct reken, kom ik op:

    9000Eur – 1900Eur kosten = 7100Eur
    7100Eur – 1455,5 (=20.5%*7100) soc bijdrage= 5644,5
    5644,5 – 3104,475 (=55%*5644,5)belastingen = 2540Eur netto

    2540Eur , dat is maar 28%van 9000 , of 35% van 7100

    Waar zit mijn rekenfout?

    Alvast enorm bedankt!



  3. Carbofisc

    1) je betaalt niet gemiddeld 55% belastingen op je inkomen
    2) Wat is bruto… Bruto is niet omzet. Op je winst… daar gaat zo’n 50% van af.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden