Welkom Gast. Inloggen or Registreren

14 Antwoorden

Belasting op commissie van klanten

Vraag van: 2204 keer bekeken , ,
Boekhouden

Hallo,

Stel dat ik een website heb die Belgische klanten doorverwijst naar een Nederlandse website en dat die Nederlandse website mij in ruil daarvoor een kleine commissie op hun winst betalen. Moet ik deze commissie dan aangeven op mijn belastingsformulier?

Ik lever geen arbeid, gezien die website geen onderhoud vergt.

14 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Carbofisc

    Tuurlijk. Je wordt niet belast op arbeid, maar op je inkomen.



  2. Student

    Bedankt!
    En hoeveel bedraagt deze belasting dan?



  3. Carbofisc

    In België is er een getrapt systeem qua belasting. Het percentage hangt dus af van het inkomen. Onder het vrijgesteld minimum (6800 €) is dat 0, boven de 36300 € is dat 50%



  4. Student

    Aha, dus ik moet de inkomsten aangeven op mijn belastingsformulier, maar zolang ik onder het vrijgesteld minimum (6800) blijf, zal ik daarop niet belast worden?

    Heeft dat inkomen een invloed op het kindergeld dat mijn ouders ontvangen?



  5. Student

    Daarnaast lees ik op internet dat dat vrijgesteld minimum enkel een invloed heeft op je PersonenBelasting.
    Wil dat zeggen dat ik dus wel nog belastingen moet betalen door provinciebelastingen, gemeentebelastingen en sociale zekerheid?



  6. Carbofisc

    Vrijgesteld minimum is inderdaad enkel personenbelasting.

    Provinciebelasting is afhankelijk van de provincie, en gemeentebelasting van de gemeente.

    Sociale zekerheid is 22% van die winst die je in de aangifte personenbelasting opgeeft. Ook daarvoor zijn er uitzonderingen als student, en voor geringe inkomsten, maar dat kan je al op de site lezen.

    voor meer info kan je ons gerust contacteren : http://www.carbofisc.be



  7. Student

    Okey, als ik het even samenvat dan betaal ik:
    – Geen personenbelasting (onder vrijgesteld minimum, 6800 euro)
    – Geen sociale zekerheid (als student)
    – Wél gemeentebelasting (7.5% in mijn geval) en provinciebelasting O-Vl (niet snel gevonden hoeveel die bedraagt)

    Mijn ouders krijgen wel nog kindergeld gezien ik onder de grens lig van “€ 3.110 als kind ten laste van gehuwde of samenwonende ouders”

    Bedankt voor de hulp!



  8. Carbofisc

    Je bent 2 gemeentebelastingen door elkaar aan het gooien.

    7,5% is wellicht de opcentiemen op de personenbelasting.

    In veel gemeentes is er nog een belasting op bedrijven.



  9. Student

    De opcentiemen bedragen 1375.
    De aanvullende belasting op de personenbelasting 7,5%.

    Ik heb geen bedrijf, dus kan ik daar toch ook niet op belast worden?
    En aangezien ik geen gebouw/grond bezit, moet ik toch ook die opcentiemen niet betalen? (aangezien die bepaald worden op onroerende voorheffing, dus kadastraal inkomen, dus bezit van gebouw/grond?)



  10. Carbofisc

    Als een nederlandse firma je betaalt voor die dienst, heb je een bedrijf. Je schrijft je in in de KBO => bedrijf.



  11. Student

    Dus als een bedrijf je een beloning geeft, dan wordt je onmiddellijk zelf een bedrijf?

    Als je bij Mobile Vikings een nieuwe klant aanbrengt, ontvang je daarvoor 15 euro.
    Als je bij Keytrade vorig jaar een nieuwe klant aanbracht, ontving je daarvoor 30 euro, 10 klanten = 300 euro enz..

    Dus alle mensen die geld hebben ontvangen bij die acties, zouden zich moeten inschrijven bij de KBO…?



  12. Carbofisc

    In principe zijn al die zaken inderdaad belastbaar. En vanaf 250 € dient er een fiche te worden gemaakt, en je gaat die dan ook terugvinden op tax-on-web.

    Jij hebt een activiteit, namelijk een site die bezoekers doorstuurt. Dat is het verschil.

    Google en facebook krijgt ook maar inkomsten uit mensen die op hun site naar een andere gaan. Werknemers krijgen ook een beloning voor hun prestaties, dat heet bij hen een wedde.



  13. Student

    Mobile Vikings (en Keytrade destijds) biedt ook banners en dergelijke aan om op websites te plaatsen, dus ik zie daar niet echt een verschil…

    Bij Google en Facebook zit het toch nog iets anders in elkaar naar mijn gevoel. Die verkopen advertentieruimte (of aantal clicks), zoals een krant doet. Die advertenties komen op plaatsen waar mensen ze niet willen zien en bovendien op veel grotere schaal.

    Mensen die op mijn site terechtkomen, komen daar enkel en alleen omdat ze er zelf actief naar op zoek gaan…



  14. Carbofisc

    Je begint met ,belasting op commissie van klanteN,

    Belastbaar.

    Geregeld en zelfstandig: btw belastbaar


Deze vraag beantwoorden