Welkom Gast. Inloggen or Registreren

12 Antwoorden

Auto en trein gebruik gecombineerd + andere kosten

Vraag van: 667 keer bekeken Boekhouden, Financieel

Hallo iedereen!

Ik heb al iets redelijk concreet om als zelfstandige te starten. Het gaat hier over drie-maandelijkse contracten die meerdere malen verlengd zullen worden. Dit als zelfstandige (dus geen BVBA/NV). Als consultant.

Ik probeer een vergelijking te maken wanneer ik werk als werknemer en als zelfstandige om te zien vanaf welk bedrag het eigenlijk interessant wordt (en daarmee reken ik ook mee de mogelijkheid om even geen werk te hebben).

Het kantoor waar ik dan werk zal altijd hetzelfde zijn (en indien nieuwe contracten bij andere firma ook in het Brusselse). Eventueel kan ik 1 dag per week van thuis werken. Zoals jullie weten is elke dag met de wagen naar Brussel gaan geen pretje. Daarom zou ik waarschijnlijk meerdere dagen per week met de trein gaan. Ik begrijp dat het treinabonnement kosten zijn (en als ik me niet vergis 100% in te brengen zijn). Maar ik zal echter ook een auto nodig hebben. Bijvoorbeeld bij stakingen, andere uren op het werk, ... Voor hoeveel procent kan je die auto dan in kosten brengen (ik koop die auto eigenlijk alleen voor mijn werk, ik heb er nu geen). Stel ik neem een trein abo en een auto. Kan ik dan beide in mijn kosten brengen? Welke percentages moet ik dan hanteren? Ik had ergens gelezen dat dit voor 75% van de auto was en daarboven voor 15 eurocent/km. Ik zie dit waarschijnlijk iets te rooskleurig.

Ook qua thuiswerken. Zover ik weet kan je een bepaalde kost in rekening brengen voor kantoor: elektriciteit, gas, water, laptop, schermen, ... Maar dat is dan berekend op bijvoorbeeld 1/7de van de kost (aangezien 1 dag op 7?). Heeft dit impact op de bovenstaande vragen over kosten mbt een auto?

Ik heb al het 1 en ander in excel gezet om zo sociale bijdragen en belastingen te betalen (rekening houdend met belastingvrije som).

Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

12 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Het wezenlijke verschil tussen een werknemer en een zelfstandige is de sociale zekerheid.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. GVM

    Ik heb geen idee wat dit met het topic te maken heeft πŸ™‚ verkeerde topic?



  3. Carbofisc

    Alles eigenlijk.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  4. GVM

    Dank je voor al je nuttige bijdragen :p Carbofisc: niet gaan dus :p



  5. Carbofisc

    Ok, bedankt.
    Geen enkel percentage ligt vast. Het is aan jou om dat aan te tonen. Dus dat hier vragen gaat weinig opleveren.
    Je excel is compleet nutteloos, aangezien een zelfstandige altijd voordeliger moet zijn, door de sociale bijdragen, die een stuk lager liggen dan de kost qua sociale zekerheid van een werknemer.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be

  6. Beste antwoord


    Vincent De Backer - Erkend Boekhouder

    Toch enkele aandachtpuntjes;

    * Hou rekening met eventuele kwalificering als schijnzelfstandige; probeer meer dan 1 klant te zoeken. Zelfs al is het maar sporadisch dat je af en toe uurtjes factureert aan andere klanten.

    * Het verschil tussen werknemer en zelfstandige is vrij groot, je kan onmogelijk alle factoren incalculeren. Denk ook o.a. pensioenopbouw, ziekte, sociale rechten, …

    * Voor kosten specifieert de wet enkel dat deze aangemerkt kunnen worden als beroepskosten indien deze bestemt zijn voor het behoudt of verwerven van inkomsten. Een combi trein-auto dien je dus te verdedigen bij controleur. Je beroepsgebruik zal lager uitvallen op je wagen indien je deels ook de trein neemt.
    Weet dat hier ook de 40 dagen regel speelt. 40 dagen of meer per kalenderjaar rijden naar dezelfde klant wordt gelijkgesteld met een woonwerkverkeer verplaatsing (=PRIVE!). Contracten van 3 maanden naar dezelfde klant zijn dus privΓ© verplaatsingen voor alle duidelijkheid (veel controleurs kennen deze regel niet dus dat kan wel in uw voordeel spelen)…



  7. GVM

    Dag Vincent.

    Dat zijn heel interessante punten die je maakt.

    Schijnzelfstandige ben ik van overtuigd dat ik kan oplossen.

    Wat betreft de vergelijking werknemer vs zelfstandige: hoe meer ik hier zit te rekenen hoe meer dat t duidelijk appels met peren zijn πŸ™‚

    Vooral het laatste is echt wel een bummer voor mij. Ik vind ergens er op rekenen dat de controleurs geen weet hebben van die regel een gok. Stel dat zij controleren en het wordt goedgekeurd en 2 jaar erna zeggen ze: dit is niet in orde, zal dit met terugwerkende kracht rechtgezet worden? en ik zou dus elke dag wel een serieuze afstand moeten doen (180 km). ik neem aan dat die wagen als kost kunnen inbrengen al snel 300(ik tel hier een kost van 600 euro/maand; aankoop, onderhoud, … ) euro per maand minder netto is.



  8. Vincent De Backer - Erkend Boekhouder

    GVM, ik kan je standpunt goed volgen, iedereen wil rechtszekerheid .. Je spreekt over de activiteit consultancy. Ik ken de diverse domeinen binnen de sector via mijn klanten, deze is vrij lucratief. Heb je al gedacht aan vennootschapsvorm voor fiscale redenen? De omzet binnen consultancy ligt vrij hoog en de kosten zijn praktrisch nihil. Met een vennootschap is jouw autoprobleem ook meteen opgelost. Via een voordeel alle aard mag uw auto wel volledig afgetrokken worden van de winsten. Het BTW verhaal ligt anders maar voor de directe belastingen zit u goed. Je moet daarvoor niet meteen denken aan een BVBA of een NV. Een VOF of GCV kan ook meteen oplossingen bieden.



  9. GVM

    Ik weet dat werken via een venootschap interessanter kan zijn (ik dacht inderdaad ook direct aan een BVBA/NV(meest gekende vormen)).
    Maar die leken me een grote drempel om te starten:
    – wat als dit binnen een jaar echt een slechte keuze lijkt? als zelfstandige kan ik dan gemakkelijk terug naar loonverband lijkt me, bij venootschap moet die dan waarschijnlijk ontbonden worden
    – startkapitaal (dit is natuurlijk geen verloren geld)
    – dubbelvoudige boekhouding (hogere kost boekhouding)
    – ik neem aan dat er nog altijd een verzekering beroepsaansprakelijkheid en burgerlijke aansprakelijkheid nodig is?

    Probleem met die vormen is dat ik compleet geen idee heb wat mijn “verloning” dan zou zijn, kwestie van toch maar een vage vergelijking te kunnen maken (ik weet dat je dit gedeeltelijk kan uitbetalen in dividend en dan bijvoorbeeld stuk van de winst in de venootschap houden; in dat laatste geval als je dat geld uiteindelijk wilt gebruiken betaal je er toch nog altijd persoonsbelastingen op).

    In elk geval heel bedankt voor je nuttige reacties!



  10. GVM

    Ben de aangehaalde venootschapsvormen nu aan het bekijken:
    vof:
    – heb geen echtgenote
    – startkapitaal kan vanaf 1 euro
    – geen beperkte aansprakelijkheid

    gcv:
    – geen beperkte aansprakelijkheid
    – startkapitaal is geleverd door stille venoot (kan ik zelf die rol vervullen?)

    Van wat ik begrijp moet er dus hoe dan ook een aparte Burgerlijke en Beroeps aansprakelijkheids verzekering zijn.



  11. Vincent De Backer - Erkend Boekhouder

    Hey GVM, mail me eens, wordt iets te uitgebreid om hierop in te gaan voor dit forum.

    vdb@avconsulting.be



  12. GVM

    Eergisteren had ik “last minute” nog een afspraak met AV Consulting gevraagd voor mijn eventuele start.

    Gisteren is Vincent dan langsgeweest en heeft me duidelijke uitleg gegeven over de start, voor en nadelen, venootschapsvormen, kosten, …

    Vandaag al papieren in orde aan het brengen.

    Kan hem dus alleen maar aanraden πŸ™‚


Deze vraag beantwoorden