Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Agent vrijgesteld van BTW

Vraag van: 1457 keer bekeken Boekhouden

Ik ben agent voor een merk dat ook valt onder de noemer 'vrijgesteld van BTW'.

Bij de andere verloopt de facturatie als volgt:
1/ Ik factureer de geleverde goederen aan de winkel met BTW 2/ Het merk stuurt mij een aankoopfactuur, normaliter met BTW 3/ Normaal stuur ik het merk een aparte factuur met het commissiebedrag (om het overzichtelijk te houden hoeveel de commissie bedraagt).

Bij hem verloopt het als volgt:
1/ Ik factureer de geleverde goederen aan de winkel met BTW 2/ Hij stuurt mij een aankoopfactuur zonder BTW, de commissie wordt verrekend als korting op deze factuur, ook zonder BTW.

Is dit de correcte manier voor beide partijen?
Héél erg bedankt!

Sara

3 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,

    Waarom is dat merk vrijgesteld van BTW? Is het omwille van een kleine onderneming?

    De essentie ontbreekt wat. Onder welke regeling val jij inzake BTW, onder welke regeling vallen zij? Waarom wordt geen BTW aangerekend?

    Op zich moet op alle facturen BTW worden aangerekend.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. Sara1

    Hallo Alain

    Bedankt alvast voor je antwoord.

    Hij valt inderdaad onder kleine onderneming en hoeft daarom geen BTW aan te rekenen. Ik val onder de reguliere BTW-regeling.

    Normaal factureer ik de commissie aan het merk, maar omdat dat met BTW is en hij die dan niet kan terugvorderen hebben we nu gekozen om hem een aankoopfactuur te laten opmaken aan mij met de commissie afgetrokken als korting. Ik vroeg me af of dit BTW-matig voor mij wel ok is. Daar wat ik van hem verkoop wel doorfactureer met BTW terwijl hij het aan mij factureert zonder BTW.

    Als je kan volgen 🙂
    groetjes
    Sara



  3. marie quisquater

    Dag Sara en Alain

    Ik zit met een gelijkaardig probleem.
    zouden jullie wat meer info willen delen?

    ik als agent verkoop de goederen met BTW aan particulieren. Stuur een factuur met btw naar de leverancier welke mij een aankoopfactuur stuurt zonder btw. Gevolg ik blijf met het bedrag aan te betalen btw zitten. Want ik dien de aankoop factuur volledig in de kost te boeken correct? Ik kan het bedrag niet opsplitsen in mvh en btw bedrag.

    Dit wil zeggen dat als je als vennootschap werkt met leveranciers die onder de BTW vrijstelling vallen dat je zelf de kost van de btw draagt (te betalen btw) op het moment dat je de goederen van die leverancier verkoopt aan de eindklant zijnde een particulier.

    Wij werken nu nog niet met commissies maar als we hiermee starten dan is het zo dat wij als vennootschap btw dienen te rekenen op die uitgaande commissie factuur.

    alvast bedankt voor jullie feedback.
    marie


Deze vraag beantwoorden