Ik zit met een vraag en mijn situatie is niet zo courant, maar laat me eerst bedanken voor al de interessante informatie op deze website. Great job! Ik ben sinds een maand ingeschreven als werkzoekende bij de VDAB, maar ik ben ook nog ingeschreven als student (enkel voor mijn thesis). Ik heb ongeveer 10 dagen gewerkt als beëdigd tolk voor de overheid en daar kunnen nog dagen bij komen. Maar ik ben dus niet ingeschreven als zelfstandige en weet ook niet hoe het zit met mijn belastingen. Ik weet dat ik ben vrijgesteld van BTW en dat ik aangifte zal moeten doen bij de belastingen. Nu vraag ik mij af of ik aanspraak zal kunnen maken of forfaitaire beroepskosten als ik het statuut van zelfstandige aanneem. Hoe gaat dat in zijn werk? Kan, ik bijvoorbeeld een laptop kopen van bijvoorbeeld 1500 euro, die ik wel degelijk gebruik tijdens het tolken en vertalen, en die op een of andere manier aangeven als kost? Of de kosten die ik heb aan mijn auto. Ik heb onlangs ook te horen gekregen dat je als starter het eerste jaar geen belastingen betaalt. Het probleem is teveel informatie en geen duidelijkheid over hoe het nu zit voor mijn specifieke situatie. Mijn collega's kunnen mij ook niet echt verder helpen. Ik hoop dat jullie me misschien een beetje duidelijkheid verschaffen, want het is frustrerend om niet te kunnen bepalen hoeveel ik nu werkelijk mag overhouden van het bruto-loon dat ik ontvang als tolk, noch of ik forfaitaire beroepskosten moet verwachten, of dat ik beter werkelijke beroepskosten zou aangeven.