Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Aanvraag ZIB

Vraag van: 625 keer bekeken Algemeen, Zelfstandig bijberoep

Ik ben van plan zib te worden.

In september begin ik met de cursus bedrijfsbeheer eenmaal ik deze heb ga ik starten.

In de weekends werk ik voor verhuur firma's in licht en geluid ( plaatsen, bediening)

Ik heb een full time job daar de week ( bediende)

Ik heb op deze site al veel gelezen over btw vrijstelling aangifte enzovoort.

Ik ben nog maar net 19 jaar en heb nog veel vragen onbeantwoord. 

Welke onkosten? hoe aangeven? Belastbaar? wat hou ik over?

Leer ik dit in mijn cursus? Zou graag al genoeg informatie willen hebben alvorens ik de cursus volg

Kan iemand me helpen ? 

 

Alvast bedankt ;)

2 Antwoorden



  1. Berenod0099

    Veel vragen zullen beantwoord worden gedurende de cursus bedrijfsbeheer!

    Het is mooi om te straten met deze opleiding vers in het achterhoofd, eigenlijk worden hier teveel vragen gesteld (door mensen die wel bedrijfsbeheer kunnen aantonen) waar ze eigenlijk zelf reeds het antwoord op zouden moeten weten!

    Dus:
    – Registreren bij het KBO (via ondernemingsloket naar keuze zoals xerius, zenito,…). U ontvangt dan uw ondernemingsnummer.
    – BTW registreren, zowel indien u btw plichtig wenst te zijn als wanneer u van de vrijstellingsregel wenst gebruik te maken, moet u registreren.
    Kostenplaatje een 140 euro voor bovenstaand.

    Gaat u minder dan 15,000 Euro omzet/jaar draaien, dan mag u kiezen om voor de btw vrijstelling te opteren. U moet dan geen 21% btw (op uw volledige omzet) afstaan aan de fiscus, maar u kan dan ook geen btw van uw onkosten/investeringen recupereren.
    In het kort, zijn uw potentiele klanten hoofdzakelijk particulieren, dan kiest u voor de vrijstelling.
    Zijn quasi al uw klanten ook btw plichtig (bedrijven, andere zelfstandigen), dan kan u misschien beter btw plichtig worden, aangezien een andere btw plichtige de btw die u aanrekent, zelf kan recupereren (m.a.w. u kan de 21% bovenop de prijs doen, de andere btw plichtige trekt deze toch terug).

    Dan, de meest gestelde vraag: wat hou ik over?

    Kort (en ietwat inaccuraat) antwoord:

    Inkomen – onkosten = winst.
    Van uw winst moet u 22% afstaan aan de sociale verzekering.

    Op wat dan overblijft (inkomen – onkosten – sociale bijdrage) betaald u dan inkomstenbelasting.

    Hoeveel dit is hangt af van uw inkomen uit uw hoofdberoep, en uw fiscale situatie (gezinssamenstelling, hypotheek,…).

    Dit gaat tussen 35 en 50% zijn, neem als gemiddelde, en om de vraagprijs naar uw klanten te berekenen, een 45%.

    U gaat dus van uw winst een 40 tot 45% overhouden nadat u uw belastingen en sociale bijdrage betaald hebt!



  2. Luk Janssens

    Beste,

    Prima dat je een cursus bedrijfsbeheer gaat volgen! Een uitstekende investering van uw tijd.
    Helaas doen te weinig starters dit, vaak omdat ze strikt genomen voldoende diploma’s hebben om vermeende kennis van bedrijfsbeheer aan te tonen.

    Ter voorbereiding: op het internet circuleert een gratis syllabus uitgegeven door de FOD Economie. Als je hem niet vindt, geef me dan een seintje.

    Voorts kan ik je hartelijk aanbevelen om bij Unizo een infosessie voor starters bij te wonen alsook om lid te worden van Unizo. Voor relatief weinig geld krijg je veel terug.

    mvg

    Luk Janssens
    Actase BVBA


Deze vraag beantwoorden