Werken volgens de regels als bijberoep
Vraag van: Bart1 1040 keer bekeken Zelfstandig bijberoep
Beste,
Ik werk voltijds als bediende (38u).
Hiernaast heb ik een bijverdienste waarvoor ik af en toe opdrachten uitvoer en hiervoor vergoed wordt. Dit is op freelancebasis (geen arbeidsovereenkomst) en gaat over ongeveer €200/maand.
Dit bedrijf vertelt me dat ik bij mijn belastingaangifte van volgend jaar zal moeten aangeven wat ik in 2014 bij hen verdiend heb, aan de hand van een overzicht wat door hen wordt bezorgd. Hierop is immers nog geen belasting betaald.
Men kan me naar eigen zeggen niet voorspellen hoeveel zal worden afgehouden, wat het voor mij onmogelijk maakt om nu te berekenen wat bv per uur verdien.
Omdat het bedrijf ook de mogelijkheid biedt dat ik mijn verdiensten per opdracht factureer, vroeg ik me af of het niet interessanter is een statuut als Zelfstandige in bijberoep aan te gaan.
Het bedrijf in kwestie zou bij facturatie bovenop het bedrag dat ik nu heb nog BTW uitbetalen. Bovendien zou ik bepaalde zaken kunnen inbengen als beroepskosten.
Ik ben gewoon op zoek naar een manier waarbij ik zelf het meeste over hou, al wil ik wel alles volgens de regels doen.
Alvast bedankt voor de reactie(s).