Welkom Gast. Inloggen or Registreren

12 Antwoorden

Zelfstandige vs. Vennootschap

Vraag van: 2282 keer bekeken Algemeen, Financieel, Rechtsvorm

Ik ga binnenkort als freelance business consultant starten in de software wereld.

Geschatte omzet is 120 000 €

Kosten: auto, gsm, laptop,... Auto is de enige grote investering maar die ga ik hoogstwaarschijnlijk leasen.

Ik stel me nu de vraag of het met deze omzet interessanter is om als zelfstandige te beginnen of als venootschap. Aansprakelijkheid heeft hier geen enkel rol in de beslissing aangezien ik behalve de leasing geen echte grote kosten ga maken.

Wat zijn de pro's en de con's?

12 Antwoorden

  1. Beste antwoord


    Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Beste,

    Contra vennootschap

    Duurder qua boekhouding, opstart, vereffening
    Bijkomende kosten zoals vennootschapsbijdrage, mogelijk neerlegging… (neem 600 euro per jaar)

    Kapitaal nodig voor op te starten

    Pro vennootschap

    Je kan een loonpolitiek volgen door bijvoorbeeld met dividenden te werken en zo op sociale e bijdragen te besparen.

    Bijkomend pensioenvorming via groepsverzekering is mogelijk

    Afbakening privé vermogen

    Iets makkelijker om zaak later door te geven, mogelijkheid voor mensen om te participeren

    De vennootschap kan van u als persoon wat fiscaal voordelig kan zijn.

    Samengevat : met jouw verwachte omzet en kosten kan een vennootschap fiscaal interessant zijn als je niet onmiddellijk over de volledige winst dient te beschikken voor jouw privé.

    Veel succes,

    http://Www.hanseynikel.be



  2. Zenito Ondernemingsloket

    Beste Benoche,

    Of een vennootschap of eensmanszaak voor u fiscaal interessant is kan u best nagaan via uw boekhouder of accountant.

    Naar bescherming van uw privé patrimonium zijn er wel voordelen bij het oprichten van een vennootschap.

    Een persoonlijk startersplan kan u opmaken via http://www.startersgps.be.

    Een simulatie van uw sociale bijdragen kan berekend worden via http://www.zenito.be => tools => bijdrage berekenen

    Als u nog nooit (of minder dan drie jaar) zelfstandige geweest bent, kan u een vrijstelling krijgen van de wettelijke vennootschapsbijdrage. Dus naast uw eigen sociale bijdragen is er een forfaitaire vennootschapsbijdrage in functie van het balanstotaal.

    Uw eigen sociaal statuut kan u optimaliseren via een sociaal vrij aanvullend pensioen. Niet alleen bouwt u een pensioenkapitaal op, maar ook kan u hebt direct het fiscaal voordeel en u betaalt minder sociale bijdragen.

    http://www.zenito.be/nl/ondernemer/sociaal-vrij-aanvullend-pensioen

    Mocht u nog vragen hebben, kan u mij contacteren.

    Met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    http://www.zenito.be
    http://www.startersgps.be



  3. Carbofisc

    Voor het overgrote deel van de consultants met dergelijke omzet raden we een vennootschap met onbeperkte aansprakelijkheid aan.

    De kosten zijn lager, geen verplichting tot openbaarmaking van de cijfers, geen minimumkapitaal,… maar u behoudt wel het fiscaal regime van de vennootschapsbelasting.



  4. Benoche

    Dank u voor jullie antwoorden!
    @Carbofisc: is het dan een CVOA dat je dan aanraad? (want daarvoor moet je 3 vennoten zijn?)
    Ik moet het fiscale luit hiervan noch bestuderen. Tot nu heb ik het fiscale luik van de zelfstandige statuut onder de knie. Heb een mooi excel gemaakt waarin alle berekeningen inzitten zodat ik enkel mijn dagtarief moet invullen en ik zie meteen hoeveel ik op jaarbasis aan belastingen, sociale lasten,… betaal en hoeveel ik overhou met en zonder bepaalde aftrekposten.

    Met een vennootschap heb ik dan de statuut van werknemer in eigen onderneming en moet ik dan goochelen tussen dividenten en loon enzo?



  5. Carbofisc

    Niet noodzakelijk. Een vof of CommV zijn misschien net iets meer aangewezen.

    Je bent geen werknemer in een vennootschap, je bent zelfstandig bedrijfsleider. Dat houdt wel in dat er bedrijfsvoorheffing wordt ingehouden op de uitbetalingen naar jou.



  6. Benoche

    Ok, de bedrijfsvoorheffing is zoals bij een werknemer gewoon een voorschot op mijn personenbelasting dus. En op de winst dat de vennootschap zou maken val ik natuurlijk terecht op de legere (33,..%) vennootschapsbelasting maar als deze winst aan mij uitgekeerd wordt… Moet ik daar opnieuw personenbelasting op betalen?

    Sorry met al deze vragen, is echt een ware ontdekking voor mij en zal sowieso nog contact nemen met een professioneel.



  7. Carbofisc

    Op de winst kan je ofwel progressief vanaf 24,98 % ofwel 33,99% belast worden. Afhankelijk van enkele voorwaarden.

    Als er dividend wordt uitgekeerd, dan is dat niet extra belastbaar in de personenbelasting, maar wordt er roerende voorheffing op ingehouden.



  8. Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    Als het geplaatst kapitaal minimum 18.550,00 EURO bedraagt (ongeacht de rechtsvorm van de vennootschap) en volstort is op het moment van de dividenduitkering kan je dividenden genieten aan 15% (ipv 25) na een wachtperiode. Als je genoeg middelen hebt om dit kapitaal te volstorten zou je dus als de wetgeving niet wijzigt goedkoper dividend uit je vennootschap kunnen halen
    Als je dan voor een bvba zou opteren kan je dit ook volledig alleen doen mits een inbreng bij de opstart van 12.400 euro



  9. Benoche

    En waar zit het voordeel qua sociale bijdragen tussen een vof of comm.v tov zelfstandige?
    Want ik heb begrepen hier net het voordeel is tussen een zelfstandige activiteit en een vennootschap.

    Andere niet onbelangrijke vraag: mijn partner is momenteel thuis met de kinderen. Als werknemer is ze via mij gedekt qua mutualiteit omdat ze ten laste is. Is dat ook op deze manier gedekt?



  10. Hans Eynikel - boekhouder - fiscalist

    In een vennootschap betaal je sociale bijdragen op je loon als zaakvoerder. Een dividend is vrijgesteld van sociale bijdragen. Bij een eenmanszaak betaal je sociale bijdragen op je winst.

    Als zelfstandige kan je echtgenoot je ook inschrijven als persoon ten laste



  11. Benoche

    Bij een vennootschap (comm venn of vof bijvoorbeeld) betaal ik dus de sociale bijdrage op wat ik mezelf uitkeer als loon. Zijn deze sociale bijdragen qua schijven en % dezelfde als die van een zelfstandige?

    Met “eenmanszaak” bedoel je de statuut van zelfstandige vermoed ik?

    Het wordt me even te complex maar ik probeer de twee situaties goed van mekaar te onderscheiden.

    Op de loon dat de vennootschap aan de bedrijfleider (mezelf) uitkeer betaal ik soc. bijdrage maar ook belastingen? Of gaan deze belastingen via de personenbelasting?
    Zo kun je dus de belastingen spreiden tussen de personenbelasting (om in een niet te hoge schijf te vallen) en de vennootschapsbelasting?

    Ik stel je gerust, ik ga nog wel een afspraak nemen met een boekhouder 😉
    Maar echt waar, bedankt aan jullie allemaal. Deze website is een absolute ontdekking en fantastische bron voor mij!

    Ga ik zeker voortvertellen



  12. Carbofisc

    Je bent zelfstandig bedrijfsleider, en dat houdt dan in dat je die sociale bijdragen moet betalen.
    Er bestaat op zich maar 1 tarief in de sociale zekerheid voor zelfstandigen.

    Eenmanszaak is een eigen zaak, geen vennootschap, met een BTW-nummer op jouw naam.

    Op je loon betaal je sociale bijdragen en personenbelasting.


Deze vraag beantwoorden