Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Wat komt kijken bij de aanvraag van een btw-nummer?

Vraag van: 1250 keer bekeken Algemeen

Momenteel ben ik zelf nog maar weinig bekend met het hele ''btw-nummer'' gebeuren en heb hier enkele vragen over. Binnenkort ben ik eventueel van plan een btw nummer aan te vragen maar ik wou eerst even kijken of ik hier wel een voordeel aan doe.

Zijn er bepaalde zaken waar je al zeker aan moet voldoen voordat het mogelijk is een btw nummer aan te vragen? zoals bijvoorbeeld een bepaald vast jaarlijks inkomen of dergelijke?

Ik wil namelijk graag als zelfstandige fotograaf beginnen en dus de mogelijkheid hebben om mijn aankopen (camera en enkele andere dingen) af te schrijven.

Hierbij weet ik dus niet of dit mogelijk is, of dat het enkel mogelijk is om de btw er van af te trekken?

Zoals ik reeds zei, ik ben hier nog vrij onbekend in maar wil er graag meer over weten en ik denk dat ik hier voor wel juist ben bij u.

Alvast bedankt en ik hoop dat u mij hier mee kunt helpen.

2 Antwoorden



  1. Claudia

    Beste Sander

    Of u al dan niet zou kiezen om u te laten registeren als BTW-belastingplichtige hangt af van uw verwachte omzet op jaarbasis.

    De aankoop van uw camera en toebehoren kan u uiteraard in kosten nemen maar gespreid over meerdere jaren.

    Indien u een regelmatige activiteit op zelfstandige basis wenst uit te oefenen moet u zich steeds laten inschrijven bij een Ondernemingsloket en u aansluiten bij een Sociaal Verzekeringsfonds.

    Dit kan u zelf doen door u rechtstreeks te wenden tot dergelijk loket of u kan ten rade gaan bij een boekhouder-fiscalist of accountant.

    Ga zeker en vast even langs bij een boekhouder-fiscalist of accountant in uw regio voor meer informatie.

    Meestal is een eerste gesprek gratis en vrijblijvend.

    Vraag dit wel zeker na alvorens een afspraak te maken.

    Contacteer mij gerust indien u nog vragen heeft.



  2. Jeroen Kegeleers - Xerius

    Beste Sander,

    Als je wenst te starten als zelfstandig fotograaf moet je meer formaliteiten doorlopen dan enkel een btw-nummer aanvragen.

    Zo zal je je onder andere ook moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds en je inschrijven bij een ondernemingsloket. Hiervoor zal je eerst de kennis bedrijfsbeheer moeten aantonen.
    Zodra dit in orde is kan je een btw-nummer aanvragen, of dit door het ondernemingsloket laten doen. Er is dus geen minimuminkomen noodzakelijk.

    Om kosten te kunnen aftrekken moeten ze aan enkele voorwaarden voldoen. De kosten moeten onder andere verband houden met uw zelfstandige activiteit, ze moeten gedaan worden met het oog op het verwerven of behouden van een belastbaar inkomen en je moet een bewijsstuk kunnen voorleggen dat je de uitgave effectief gedaan hebt (factuur). Als fotograaf ga je dus je camera kunnen inbrengen als kost. Voor de juiste afschrijvingspercentages neem je best contact op met een boekhouder of accountant.

    Veel succes!

    Met vriendelijke groeten

    Jeroen Kegeleers
    Klantverantwoordelijke ondernemingsloket
    Xerius


Deze vraag beantwoorden