Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Vragen over het zelfstandig bijberoep

Vraag van: 1666 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik heb een vraag ivm het werken als zelfstandige in bijberoep. Ik heb namelijk zelf een full-time job met een vast contract, maar daarbuiten krijg ik her en der de vraag om op te treden als zelfstandige. Dit in overigens een geheel andere sector.

Tot op de dag van vandaag geef ik beperkt en vrij advies, maar nu zou ik toch willen overgaan naar een andere vorm van omgaan met deze verzoeken. Als zelfstandige zal ik bvb de mogelijkheid hebben om facturen op te maken. In het begin schat ik de inkomsten relatief beperkt maar dit zou snel kunnen veranderen. Ik heb online al enkele brochures gelezen ivm het starten als zelfstandige, maar dit is meestal gericht op mensen die er hun hoofdberoep van willen maken.

Hoe start je als je een eventueel toekomstige zaak eerst als bijberoep wil "proberen"? Wat doe ik met begininvesteringen: financier ik deze zelf, of kan ik deze meteen als zelfstandige aankopen? Stel bvb een laptop van 500 euro. Start ik dan met een negatieve balans? Ook heb ik gelezen dat je als zelfstandige in bijberoep op het einde van het jaar je belastingen samen moet berekenen. Als ik dan bvb na het eerste jaar nog steeds, boekhoudkundig, verlies maak (bvb enkel de laptop van 500 eur aangekocht maar nog geen opbrengst kunnen genereren)..betekent dit dan dat het van mijn totaalbedrag van mijn vast vast inkomen wordt afgetrokken en ik dus minder belastingen moet betalen?

Dit lijkt me heel onwaarschijnlijk, waardoor ik het idee heb dat ik momenteel iets mis... vandaar mijn vraag :-) !

2 Antwoorden



  1. Noëlla - Securex Ondernemingsloket

    M.b.t. de opstartformaliteiten is er geen onderscheid tussen hoofd- of bijberoep.
    Het verschil zit enkel in de sociale bijdragen.

    Indien u wenst te starten als zelfstandige zijn er een aantal stappen die u dient te ondernemen en wij kunnen u hiermee verder helpen.

    1) aanvraag ondernemingsnummer
    Als zelfstandige dient u over een geldige inschrijving in de KBO te beschikken. Opdat u een ondernemingsnummer kunt verkrijgen dient u ons een bewijs basiskennis bedrijfsbeheer voor te leggen. Dit bewijs kan geleverd worden a.d.h.v. bepaalde diploma’s / getuigschriften.
    De aanvraag van dit ondernemingsnummer kost 81,50 euro. Dit is een vast tarief opgelegd door de overheid.
    U dient tevens uw professioneel rekeningnummer bij te hebben.

    2) aanvraag BTW nummer
    Na ontvangst van het ondernemingsnummer dient u een BTW nummer aan te vragen. Dit kan via ons (60,50 euro) maar dit kan u ook zelf in orde brengen.

    3) aansluiting sociaal verzekeringsfonds
    Ook deze verplichte aansluiting kan via ons in orde gebracht worden. Indien u dit in bijberoep wenst uit te oefenen bedragen de voorlopige minimum bijdragen 75,62 euro per kwartaal. Let wel op dat dit bedrag gelinkt is aan een netto jaarinkomen uit de zelfstandige activiteit van +/- 1.419,50 euro. Verdient u meer dan gaat u achteraf moeten bijbetalen dus is het aangeraden dit goed bij te houden en de bijdragen eventueel laten verhogen wanneer u ziet dat u teveel gaat verdienen.

    Voor het fiscale gedeelte neemt u best contact op met een boekhouder of accountant.

    U bent ook steeds welkom bij mijn collega’s voor een gratis en gepersonaliseerd advies m.b.t. de opstart van uw zelfstandige activiteit en info over het sociaal statuut van de zelfstandige.

    http://www.securex.eu/seats.nsf/vwGo-Start_nl



  2. zelfstandigen.be

    De vraag stellen, is ze beantwoorden 😉

    In theorie zou je verlies mogen aftrekken van wat je jouw vast inkomen noemt. In de praktijk ligt dat anders en is het niet aan te bevelen.

    Houd er ook rekening mee dat een laptop geen kost maar een investering is. En investeringen moet je afschrijven (http://www.zelfstandigen.be/afschrijvingen/)


Deze vraag beantwoorden