Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Hoeveel houd ik netto over van 2000 euro per maand?

Vraag van: 2191 keer bekeken Financieel

Ik ben mij aan het voorbereiden op het starten van een schoonmaakbedrijf. Als ik een omzet kan maken van 2000 euro per maand hoeveel heb ik dan over. Graag had ik ook geweten wanneer ik mijn eerste sociale bijdrage en belastingen moet betalen.

3 Antwoorden



  1. Noëlla - Securex Ondernemingsloket

    M.b.t. de belastingen is dit afhankelijk van het type van aangiftes dat u gaat kiezen. Hier dient u jaarlijks een betaling te verrichten. Afhankelijk van het feit of u een éénmanszaak gaat starten of een vennootschap gaat oprichten wordt het stelsel van de personen belasting of de vennootschapsbelasting toegepast.

    In de meeste gevallen ga je ook voorafbetalingen moeten doen voor de belastingen m.b.t. het afgelopen kwartaal. Hier zijn de laatst mogelijke betaaldata 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december.
    Hier kan er, onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling zijn voor de eerste 3 jaren.

    Denk tenslotte ook nog aan de aanvullende belasting (gemeentebelasting, provincie belasting, …).

    Voor verdere info hierover contacteert u best uw boekhouder / accountant

    De persoonlijke sociale bijdragen zijn ieder kwartaal te betalen. Ten laatste de laatste dag van het kwartaal dienen de bijdragen gestort te zijn op de rekening van het sociaal sociaal verzekeringsdfonds. In hoofdberoep bedragen de voorlopige minimumbijdragen dit jaar 683,54 euro gelinkt aan een nettojaarinkomen uit de zelfstandige activiteit van 12.830,63 euro.

    In bijberoep (dus in combinatie met bijv. een minimum halftijdse tewerkstelling in loondient) bedragen de voorlopige minimum sociale bijdragen dit jaar 75,62 euro gelinkt aan een netto jaarinkomen uit de zelfstandige activiteit van 1.419,50 euro.

    Indien u een vennootschap wenst op te richten zijn er tevens jaarlijkse vennootschapsbijdragen te betalen. Onder bepaalde voorwaarden kan u hiervoor een vrijstelling krijgen gedurende de eerste 3 jaren.

    Indien u hier extra info over wenst te bekomen kan u steeds contact opnemen met mijn collega’s voor een gratis adviesgesprek.

    http://www.securex.eu/seats.nsf/vwGo-Start_nl



  2. zelfstandigen.be

    Met een omzet van 2 000 euro per maand houd je netto € 14 600 over of € 1 200 per maand (in de veronderstelling dat je 12 maanden werkt).



  3. Mireille Coumans FM Partners Boekhoudkantoor

    Hier valt geen zinnig woord over te zeggen. Ten eerste is omzet niet gelijk aan inkomen. Van je omzet gaan eerst je kosten af en wat daarna over blijft in de éénmanszaak de winst en dus inkomen, maar in de vennootschap kan er vanalles met de winst gedaan worden (binnen het wettelijk kader uiteraard).

    Tip: de eerste 3 jaar krijg je geen boete wegens ontoereikende voorafbetalingen. Trouwens meestal zijn die boetes verwaarloosbaar voor een starter en wegen ze niet op tegen de vermindering van de cashflow in je onderneming. Bekijk dus ook het spontaan aanbod van de bank om voorafbetalingen te laten financieren door hen, meestal heeft een starter dit bij lange na niet nodig.Tevens kan teveel betaalde voorafbetaling ook terug gevraagd worden aan de belastingdiensten.

    Laat eens een goed financieel plan opzetten door een boekhouder, dan heb je een beter zicht op wat je allemaal te wachten staat. En een goede boekhouder geeft je gericht advies, dan is een goede raad nooit te duur.


Deze vraag beantwoorden