Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Eenvoudige boekhouding zelfstandige bijberoep

Vraag van: 724 keer bekeken Boekhouden, Zelfstandig bijberoep

Ik heb sinds 2014 een webwinkel die ik in bijberoep uitbaat. Ik zit ruim(meer dan 8000 euro) onder het maximum bedrag voor vrijstelling BTW, dus dat scheelt al veel in de boekhouding.

Mijn probleem is echter dat ik niet zeker ben of mijn boekhouding wel klopt. Ik ben advies gaan vragen aan een boekhouder, maar dat was beperkt(die persoon gaf zelf aan dat ik best zelf mijn boekhouding kon doen, het werd anders te kostelijk).

Momenteel hou ik een dagontvangstenboek bij(daar staat ook telkens bij vermeld welke kosten ik gemaakt heb) in Excel. Facturen voor aankopen hou ik uiteraard bij en breng ik in als kosten. Verder heb ik geen facturen(ik verkoop enkel aan particulieren, zij storten geld op mijn rekening en dan verzend ik de aangekochte spullen). Mijn voorraad heb ik nooit gedetailleerd op papier gezet omdat ik er niet van op de hoogte was dat dit wettelijk verplicht is. Ik kan hier een schatting van maken, maar doorgaans is mijn beginvoorraad quasi hetzelfde als mijn eindvoorraad(inkomen is dus beperkt, maar aangezien ik kleine spulletjes verkoop maak ik snel winst uit de beginvoorraad).

Wat ik graag zou willen weten is of ik goed bezig ben. Stel: ik krijg controle, gaan ze dat dan allemaal uitspitten? Moet ik echt van die papieren boeken kopen en alles van 2014 tot nu handmatig inschrijven?

Alvast bedankt, ik hoop hier wat uitleg te krijgen dan kan ik met een geruster hart mijn zaak verder zetten.

2 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,

    zonder uw boekhouding zelf is het uiteraard vrij moeilijk om te zien of je al dan niet goed bezig bent. Het kan inderdaad zijn dat dat allemaal wordt uitgespit.
    Maar :
    1) Ja, je hebt een papieren boek nodig en alles van 2014 tot nu handmatig inschrijven.
    Maak ook dat je detaillering van je verkopen duidelijk is. Hoe kom je aan dat bedrag? Wordt dat automatisch gegenereerd via de webshop? Bewijsvoering moet duidelijk zijn.

    2) je moet een inventaris maken, ieder jaar, op 31/12. En dat moet verwerkt zijn in je resultaat. Een raming is niet voldoende.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. Tessa

    Bedankt voor je antwoord. Dat papieren boek zal geen probleem zijn, alles staat al op mijn computer, kwestie van overnemen dus. Alle verkopen worden op mijn zichtrekening gestort, min de gemaakte verzendkosten(worden altijd, op mail, met de klanten besproken en zijn standaard).

    De inventaris vormt wel een probleem omdat ik die niet opgenomen heb voor 2014. (eerste jaar als zelfstandige en nog heel onwetend). Voor 2015 heb ik dat wel gedaan, sluitend is dat wel niet(ik verkoop kleine spulletjes, ga dat maar eens perfect natellen). Probleem bij mij is ook dat mijn begin- en eindvoorraad nagenoeg hetzelfde zijn omdat ik weinig moet verkopen om winst te maken. Het is ook maar een kleine bijverdienste. Bij vinyl singles bijvoorbeeld begin je met 1500 singles, maar het einde van het jaar kan dat nog altijd 100 zijn.


Deze vraag beantwoorden