Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Hoeveel winst voor omschakeling naar vennootschap

Vraag van: 1404 keer bekeken Algemeen, Financieel

Ik zal dit jaar als eenmanszaak het jaar afsluiten met een omzet € 55000 excl. BTW en een winst van €24000 voor belasting. 

Mijn vraag is bij hoeveel winst moet ik beginnen denken om over te schakelen naar een vennootschap.

Ik ben bij 3 boekhouders langs geweest en heb uitlopende antwoorden gekregen, volgens één boekhouder zit ik juist op de rand, andere zegt eenmanszaak houden en aan andere boekhouder zegt omschakelen naar een Comm. V

Zelf huur ik een appartement, heb ik geen eigendommen en er is geen risico in het beroep dat ik uitoefen. Dus puur fiscaal gezien vanaf welk bedrag moet ik de omschakeling maken.

 

3 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste Christian,

    Puur fiscaal zal je er pas vanaf een winst van 40 à 50 000 € voordeel bij halen. Je zal vooral rekening moeten houden dat je vennootschap een spaarpot moet voorstellen. Dus hoeveel extra kapitaal kan je sparen per maand. Momenteel zit je op een 2000 € net dat je over hebt. het verschil tussen wat je nodig hebt en spaart zou je kunnen belasten in een vennootschap. Maar hou er wel rekening mee dat dat geld van je vennootschap is, en niet van jou. Door de verhoging van de liquidatiebonus en de dividenden is het voor een overschakeling ook minder en minder interessant geworden.

    Maar “op de rand” of “overschakelen naar een CommV” lijken me niet aan de orde.

    Alain Carels
    http://www.carbofisc.be



  2. Christian

    Dat is duidelijk! Bedankt voor het antwoord.



  3. Luk Janssens

    Christian,

    Ik kan me vrij goed vinden in de reactie van Alain Carels. Zonder je persoonlijke situatie te kennen, voel ik eveneens aan dat het misschien nog wat vroeg is.
    De vraag is hoeveel je nodig hebt om van te leven? Als je alle winst van uw vennootschap moet overhevelen naar privé, dan moet je nagaan hoe je dit er fiscaal vriendelijk uit haalt (verwacht geen wonderen). Combinatie van verlaagd tarief vennootschapsbelasting en verlaagd tarief roerende voorheffing (als die combinatie mogelijk is) is wel vriendelijker dan een zwaar belaste bedrijfsleidersbezoldiging of een inkomen als eenmanszaak. Dit vergt wel kennis van zaken en degelijke planning!
    Het risico bestaat dat je op het einde van de rit meer betaalt aan advieskosten dan wat het uiteindelijk heeft opgebracht. Je mag dit dus niet alleen fiscaal bekijken. Er komt extra compliance/advies aan te pas, die ook moet terugverdiend worden!

    Als je vroeg of laat gaat voor een vennootschap, is een Gewone Commanditaire Vennootschap (GCV) misschien wel een optie. Velen nemen standaard een BVBA terwijl ze die niet altijd nodig hebben. Ik heb ook 4 jaar via een GCV gewerkt. Maar informeer u eerst voor u die beslissing neemt.

    mvg

    Luk Janssens
    Actase BVBA


Deze vraag beantwoorden