Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Belastingen

Vraag van: 1103 keer bekeken Financieel

Beste,

Wou u eens een paar vragen stellen over de belastingen.
Omdat ik zorg draag voor mijn moeder en gehandicapte broer en geen onkosten heb was ik aan het denken om zelfstandig worden (in hoofdberoep want in bijberoep kan niet), dit zou enkel gaan om tweedehands verzamel goederen te verkopen op internet en rommelmarkten aan particuliere mensen.
Nu wou ik vragen waar moet ik voor de belastingen rekening mee houden voor in orde te zijn, moet ik een boekhouding houden met aankopen, stock, nummering etc... want daar heb ik eigenlijk het meeste schrik van dat ik alles moet noteren en nummeren (zijn soms veel kleine items en dat is super veel werk).
Ik Weet al dat ik voor de btw een vrijstelling kan krijgen als de jaaromzet onder de 15000 euro en dat ik een dagboek van verkopen moet bijhouden en jaarlijks een klantenlijst van de btw plichtige mensen (die ik dus niet zal hebben) en de jaaromzet moet opsturen.
Wel zou ik geen facturen geven of krijgen vermits het meeste gerief zou komen van rommelmarkten en particuliere mensen.
Stel dat ik 12000 euro per jaar omzet heb met een winst maak van 50% = 6000 euro dan zou ik 2800 euro moeten betalen om in orde te zijn met
sociale bijdrage. Dus blijft er maar 3200 euro over, moet ik dan nog op het resterende bedrag nog belastingen betalen en zijn er dan nog andere dingen waar ik op moet letten want wil wel dat ik niet voor verrassingen te kom staan en wil er ook iets aan overhouden.
En hoe moet ik dit allemaal invullen op de belasting brief? Kan iemand mij helpen AUB.
Alvast bedankt.
Christophe

1 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,

    Je zal uiteraard een boekhouding moeten bijhouden. Het grootste werk zou wel eens het bijhouden van een voorraad kunnen zijn. Dan dient inderdaad alles wat je in voorraad hebt, genoteerd en gewaardeerd te worden.

    Als je geen facturen krijgt moet je nochtans wel kunnen aantonen dat je het hebt aangekocht. Daarvoor bestaat in de 2e handssector het gebruik van een aankoopborderel. Het is als eens soort factuur, maar dan van de koper naar de verkoper, in plaats van omgekeerd.

    Als je 12000 € omzet hebt, en je winst is 50%, of 6000 €, zal je nooit 2800 € moeten betalen aan sociale bijdragen. Waarom niet? Het percentage van de sociale bijdragen is maximaal 22% van de winst. Als je dan op 6000 € sociale bijdragen betaalt, zijn dat ook kosten. 6000 € x 22% is een 1300 €, als je dat al betaalt aan sociale bijdragen, dan is het 22% op 4700 €… een 1000 €.

    Je moet voor je belastingbrief een resultaat maken, een detail van je bruto winst, en je kosten. Als zelfstandige komt er nog een deel 2 bij je aangifte. Daarop staan de codes van de zelfstandigen.

    Moest je nog vragen hebben, kan je ons gerust contacteren : http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden