Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Aanschafwaarde wagen inbrengen als kosten

Vraag van: 1092 keer bekeken Startersforum

Ik ben zelfstandige in bijberoep en doe mijn beroeps-verplaatsingen met de gezinswagen. En tel dus een deel van de kosten van deze wagen bij mijn uitgaven (op basis van de gereden km voor beroep tot het totaal gereden km).


Ik denk er aan volgend jaar een kleine tweedehandse Smart te kopen, speciaal voor mijn beroepsverplaatsingen (en eventueel reclame dankzij belettering).


Ik ben vrijgesteld van BTW wegens "klein bedrijf". Kan ik de totale aanschafwaarde van deze wagen als kosten invoeren? Kan dit in éénmaal of moet ik die afschrijven en zo ja over hoeveel jaar?


Met dank en vriendelijke groeten

1 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,

    Een wagen kost normaal meer dan 1000 € en gaat meer dan een jaar mee. In dat geval dient hij dus afgeschreven te worden over “de economische levensduur” van de wagen.
    In de praktijk is dat meestal 5 jaar.
    Een tweede aspect waar je rekening mee moet houden is de beperking tot de beroepsgebruik. Uiteraard is enkel het deel van de kosten die u beroepsmatig gebruikt aftrekbaar.
    Een derde aspect is de fiscale beperking. In een eenmanszaak zijn de autokosten beperkt tot 75%.

    Stel u koopt een wagen van 10 000 €, u doet 20 000 kilometer per jaar, waarvan 2000 dat u kan aantonen voor uw bedrijf.

    10 000 euro afschrijven over 5 jaar = 2000 €/ jaar
    2000 / 20000 kilometer : 10% privé.
    Fiscale beperking 75%

    2000 x 10% x 75 %= 150 € per jaar die fiscaal wordt aanvaardt als afschrijving, voor 5 jaar.

    Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

    http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden