Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Btw aftrekken zonder btw aan te rekenen?

Vraag van: 961 keer bekeken Boekhouden

Ik ben van plan om te starten als ZIB.

De verwachtte omzet zou liggen tussen de 5k en 10k€ per jaar, dus toegelaten onder stelsel van BTW vrijstelling kleine onderneming.

90% van mijn klanten zal zich echter in het buitenland bevinden, voornamelijk in DE, US & UK.

Het gaat hier om intellectuele diensten die in België worden uitgevoerd en dus niet in het land van de klant.

Ik heb het vermoeden dat ik op de facturen die ik aan deze bedrijven zou sturen geen BTW dien aan te rekenen daar ze zich in het buitenland bevinden.

Wat ik wel heb zijn een hoop kosten waar ik de BTW zou kunnen van inbrengen: boeken, opleidingen, materiaal .... Wanneer ik zou kiezen om wel onder het BTW-stelsel te vallen, kan ik dan de BTW hiervan recupereren, of zal de BTW dit niet aanvaarden aangezien ik zelf quasi geen btw-inkomsten zal genereren.

1 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Beste,
    Zoals u al aanhaalt zijn er 2 mogelijkheden.

    1) Vrijstellingsregeling voor kleine onderneming, toegelaten voor een omzet lager dan 15000 €. Dan hebt u nooit enig recht op BTW-aftrek.

    2) het normale stelsel van recht op aftrek. En door de intracommunautaire en export regelingen zal u wellicht geen BTW dienen aan te rekenen, aangezien de plaats van de dienst die is waar de ontvanger van de dienst gevestigd is. Hier hebt u wel recht op aftrek. Dat wil zeggen dat u voor uw beroepskosten de BTW kan recupereren. In dit 2e geval heeft u BTW-inkomsten. Het is niet omdat u geen Belgische BTW aanrekent aan uw klanten dat u geen recht op aftrek meer zou hebben. Ofwel, uw recht op aftrek wordt niet beperkt omdat er geen Belgische BTW wordt aangerekend, maar BTW in het land van de dienstontvanger.

    Voor meer info mag u ons altijd contacteren op http://www.carbofisc.be


Deze vraag beantwoorden