Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Op hetzelfde btw nr een nieuwe zaak starten

Vraag van: 953 keer bekeken Algemeen

Beste,

Enkele jaren geleden ben ik met een balletschool gestart in bijberoep.
Over de jaren heen heb ik heel wat balletkostuums verzameld en zou deze nu heel graag verhuren. Graag zou ik dat doen op een andere naam dan de balletschool.

Er is jaren geleden een btw nr aangevraagd op mijn naam, niet op die van de balletschool. Ik ben ook omdat de balletschool heel klein is vrijgesteld van btw.

Nu is mijn vraag, mag ik op hetzelfde btw nr een nieuwe zaak starten? Of moet ik deze apart aangeven? Hoe pak ik dit het beste aan en wat moet ik in orde maken?

Het is wel de bedoeling dat ik voorlopig van die regel vrijgesteld van btw kan blijven genieten.

Alvast bedankt voor de tips!

1 Antwoorden



  1. Zenito Ondernemingsloket

    Beste,

    Als natuurlijk persoon kan je slechts één onderneming op je naam hebben. Wel kan je met deze zaak verschillende activiteiten verrichten. Eventueel kan je ook verschillende vestigingseenheden hebben. Alles echter steeds onder hetzelfde ondernemingsnummer.

    Wil je toch een aparte zaak, dan moet je dit doen via een aparte vennootschap. Als ik goed begrepen heb is dit hier niet de bedoeling.

    In uw geval dien je gewoon de bijkomende activiteit “verhuring van kostuums” toe te voegen bij uw activiteiten. De inschrijving van uw onderneming in de KBO (kruispuntbank van ondernemingen) moet dus gewijzigd worden.
    De kostprijs hiervoor bedraagt 82,50 euro (recht voor de staat) en moet gebeuren via een ondernemingsloket (Zenito).

    Indien je wenst kan je een commerciële benaming toevoegen aan de reeds bestaande commerciële benaming.

    Zolang uw jaaromzet de 15.000 euro niet overschrijdt kan je verder blijven genieten van de vrijstellingsregeling btw. De bijkomende activiteit moet niet gemeld worden aan de btw.

    Als u me mailt, kan ik het aanvraagdocument voor de wijziging naar u doorsturen. U kan dan naar één van onze kantoren dit in orde maken.

    Met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    http://www.zenito.be
    http://www.startersgps.be


Deze vraag beantwoorden