Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Controleren over te nemen BVBA

Vraag van: 1248 keer bekeken Rechtsvorm

Beste,

Ik zou graag willen opstarten van een zaak in vorm van BVBA. Nu zou ik een bestaande BVBA willen overnemen, maar mijn vraag is kan ik na gaan of deze BVBA nog openstaande salarissen heeft en waar ik daarvoor terecht kan of mij toe moet wenden?

Met vriendelijke groeten,

3 Antwoorden



  1. Zenito Ondernemingsloket

    Beste Ayoub,

    Een notaris kan u hierover inlichten.

    Een notaris kan je vinden via : http://www.notaris.be/

    Met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    http://www.zenito.be
    http://www.startersgps.be



  2. Carbofisc

    Beste,

    Indien u een bestaande vennootschap overneemt raden we aan om een audit te doen. U neemt alle rechten en verplichtingen over.

    Inzake schulden bij de overheid kan een attest worden opgevraagd bij de desbetreffende diensten. Dit dient te gebeuren door de verkoper.

    Mocht u verder nog info wensen kan u ons altijd contacteren.

    Alain Carels
    carbofisc
    http://www.carbofisc.be



  3. Zenito Ondernemingsloket

    Beste Ayoub,

    AANVULLING

    Daarom neemt u best een aantal voorzorgen en vraagt u bij een overname steeds een certificaat van de overdrager dat bevestigt dat hij geen achterstallige belastingschulden, schulden sociale bijdragen en RSZ-schulden heeft. Dit certificaat moet de overdrager aanvragen bij zijn belastingsontvanger, BTW-ontvanger, sociale kas en de dienst RSZ en moet hij u binnen de 30 dagen bezorgen, vermits zo’n attest in regel maar 30 dagen geldig is.

    Kan de overdrager u geen certificaat bezorgen, dan betekent dit dat hij nog achterstallige schulden heeft of dat er nog een controle loopt of dat de belastingdienst een vraag om inlichtingen heeft gestuurd en er dus een bijkomende aanslag kan volgen. In deze gevallen bent u altijd best voorzichtig met de overname en kan u eisen dat de overdrager eerst de schulden betaalt.

    Kan de overdrager u wel een certificaat bezorgen, dan stuurt u dit certificaat altijd best terug naar de belastingontvanger, samen met een eensluidend verklaarde kopie van het overnamecontract. Op deze manier dekt u zich in mochten er later problemen opduiken bij bijvoorbeeld een latere controle.

    Doet u dit niet of u vraagt geen certificaat dan is het dus mogelijk dat de belastingdiensten de door u overgenomen zaak aanslaat om de achterstallen in te vorderen of dat men u vraagt om zelf een deel van de nog openstaande belastingschulden te betalen. Een situatie die dus te vermijden is.

    Deze procedure is altijd nodig wanneer u het handelsfonds van een zaak overneemt. Neemt u enkel de aandelen van een vennootschap over, dan is zo’n certificaat niet nodig. Idem bij fusies, splitsingen en inbrengen. In deze gevallen blijft de vennootschap steeds zelf aansprakelijkheid voor haar belastingschulden, ook die uit het verleden. Vermits een eenmanszaak geen aandelen heeft, moet u dus bij de overname van een eenmanszaak met overname van het cliënteel altijd de nodige certificaten vragen.

    Met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    http://www.zenito.be
    http://www.startersgps.be


Deze vraag beantwoorden