Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

4/5 in hoofdberoep

Vraag van: 966 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Beste,

 

Graag zou ik starten als ZIB en had ik enkele vragen.

1. Ik heb de kans om ouderschapsverlof op te nemen waardoor ik 4/5 kan gaan werken, hiervoor een aanvullende premie kan trekken en meer tijd heb voor mijn bijberoep. Vervalt deze premie dan of zijn hier andere nadelen aan verbonden?

2. Ik wil een BTW nummer aanvragen maar nu al reeds een toestel aankopen om een eerste werk te starten, is het voldoende dat ik op de factuur laat vermelden "BTW nummer in aanvraag"?

3. Stel dat het toch niet echt men ding is en ik zou bijvoorbeeld na een jaar willen stoppen als ZIB, kan ik dan de aangekochte machienes gewoon privé houden?

Alvast bedankt voor de antwoorden en jullie tijd.

Koen

2 Antwoorden



  1. Carbofisc

    1) altijd aan de RVA toestemming vragen. Aangezien je nog niet bezig bent met je zelfstandige activiteit zal je premie wellicht wegvallen.

    2) Eigenlijk niet. Strikt genomen moet je BTW nummer op je factuur staan om het recht op aftrek te genieten. Hoe moet het eigenlijk : 1) je koopt iets aan, en je laat vermelden BTW nummer in aanvraag. Na het ontvangen van je BTW-nummer ga je terug en laat je de factuur aanpassen met het correcte BTW nummer. In de praktijk wordt deze laatste stap nogal eens overgeslagen. In veel gevallen was dit bij controle geen probleem. De tendens is echter dat er tegenwoordig veel meer over dergelijke bureaucratische puntjes op de i wordt gepalaverd. Dus om het zeker te zijn dat er geen discussie is, doe het goed.

    3) Ja, als je de BTW terugstort. Inzake bedrijfsmiddelen is er de zogenaamde herziening. Gewone bedrijfsmiddelen hebben een herzieningsperiode van 5 jaar, onroerende goederen van 15 jaar. Als je dus dergelijk bedrijfsmiddel aankoopt, en je stopt binnen de 5 jaar, je gebruikt het niet meer beroepsmatig binnen de 5 jaar,… dan moet je de BTW herzien à rato van de reeds vergane jaren. Stel je begint 1/1/2015 , koopt dan een machine, en in 2016 stop je. Dan betaal je 4/5e van de in aftrek gebrachte BTW terug.



  2. Zenito Ondernemingsloket

    Beste Koen,

    Gedeeltelijk ouderschapsverlof en zelfstandige bijberoep is verboden door de RVA.

    met vriendelijke groet,

    Bart Pittoors
    Sociaal Juridisch Adviseur Zenito Studiedienst
    http://www.zenito.be
    http://www.startersgps.be


Deze vraag beantwoorden