Welkom Gast. Inloggen or Registreren

5 Antwoorden

Minder dan de helft overhouden

Vraag van: 940 keer bekeken Financieel

Ik werk voor 100% als bediende met 20% ouderschapsverlof. Ik heb ook een baby van 1jaar ten laste. Mijn man heeft niet zo lang geleden zijn diploma behaald maar heeft nog steeds geen werk. Wij wonen allemaal feitelijk samen.

 

Nu, de bedoeling zou zijn dat ik als zelfstandige in bijberoep aan de slag zou gaan vanaf 12/2014. Ik zou dan voor 20% als freelance CRA werken voor een buitelandse firma. Dat wil dan zeggen dat ik niet altijd met zekerheid voor 20% van mijn tijd werk heb.

 

Door deze firma word ik 65 euro/u betaald. Wat ik van reacties heb begrepen, is dat ik niet kan genieten van deze BTW vrijstelling.

 

Indien ik kijk naar de wurst case scenario dan verdien ik 65euro *8uu/dag * 40 weken/jaar = 20800 euro per jaar -> dit wil zeggen dat ik meer dan de helft belastingen/sociale zekerheid ect zou moeten betalen.

 

Ik weet niet of het de moeite waar zou zijn om het dan nog te doen? Zijn er nog andere wegen waaraan u zou denken?


Alvast hartelijkdank voor uw hulp.

5 Antwoorden



  1. Carbofisc

    Als je 10400 € verdient voor 20% van een fulltime… Dat is 52000 € netto in fulltime… is dat niet de moeite?

    Hou er rekening mee dat je ook je kosten mag in aftrek brengen vooraleer je belastingen en sociale zekerheid betaalt.



  2. Meri

    Beste

    Dank u wel voor uw antwoord.
    Ik zou dan vanaf 1/12/2014 80% als bediende werken en 20% als zelfstandige in bijberoep (waarvoor ik normaal gezien jaarlijk 20800 euro bruto zal verdienen). Als bediende worden de belastingen door mijn werkgever grotendeels afgehouden. Nu moet ik ook nog belastingen en sociale bijdrage betalen voor het zelfstandige in bijberoep. Dat wil zeggen dat ik (zonder kosten in te geven) 9500 euro (+/-) betaal aan belastingen en 3500euro aan sociale bijdrage en 1000 euro aan de boekhouden -> dan blijft er jaarlijks over: 6800 euro (+/-). Dat is toch ongelooflijk veel? Daarom dat ik mij afvroeg of dat de moeite zou zijn en of ik het niet op een ander manier zou kunnen doen? Het inbregen van kosten is voor mijn functie zeerbeperkt omdat ik dit maar voor 20% van mijn tijd doen.

    Met vriendelijke groeten



  3. Carbofisc

    Als je op je inkomen van 20800, de kost boekhouder en sociale bijdragen betaalt, dan kom je met een winst van 16300€.
    Daar kan je nooit 9500€ belastingen op betalen. Zelfs niet in Belgie. Als u voor uw hoofdberoep, in 4/5 e, dan nog een 40 000 euro belastbaar inkomen zou hebben… Niet dat ik het u niet gun, maar dat is zeer veel, dan betaal je maximum 50% en gemeentebelasting.

    Kijk eens op je aanslagbiljet. Daar staat een gemiddeld percentage op. Veelal ligt dit tussen de 25 en 35%. Dat bedrag van 9500€ belastingen is onmogelijk.



  4. Meri

    Hartelijk dank voor de uitleg!
    De opdrachtgever waarvoor ik zal werken is een firma in Zwitserland. Zijn er bepaalde punten waarmee ik rekening moet houden aangezien deze een buitenlandse firma is? Stel ik de facturaties met BTW op?
    Indien mijn man deeltijds werkt (wettelijk samenwonend) en ik een kind ten laste heb, zullen de belastingen verhoogd worden aangezien hij werkt?



  5. Carbofisc

    Je moet geen BTW aanrekenen als je de dienst in België uitoefent.

    Indien je man werk zou hebben zouden we de inkomsten moeten simuleren. Momenteel zou hij als wettelijk samenwonende ook een deel van jouw inkomsten kunnen krijgen, en daarop belast worden. Het wordt dan maar zeer de vraag wat zijn inkomsten zullen zijn.

    Maar momenteel kom je dan al geenszins aan 50% belastingen.

    Om het echt concreet te berekenen hebben we de echte cijfers nodig.


Deze vraag beantwoorden