Welkom Gast. Inloggen or Registreren

3 Antwoorden

Ik heb een aantal vragen

Vraag van: 960 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik zou graag als zelfstandige in bijberoep starten.

 

Ik heb een aantal vragen.

 

1. Ik zou willen starten als hondentrimsters en mijn vriend als traiteur/BBQ (waarin ik ook meehelp) in het weekend voor privefeestjes zoals communie en verjaardagsfeesten. Ik heb me laten vertellen dat ik dit allebei als activiteit kan doen in 1 ondernemingsnummer en mijn vriend en ik niet allebei een apart ondernemingsnummer hoeven aan te vragen. Klopt dit?

 

2. Als zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van btw kan ik ook investeringen doen? Staat hier een limiet op? Kan ik vb een grote investering doen zoals een auto in het jaar dat ik start? Als ik dan vb een auto van 24200 incl btw ( wat 20 000EUR excl btw zou zijn) aankoop dan baseer ik mij voor de afschrijvingen op die 24200 EUR?

 

Ik heb het nu wel probleem dat mijn privewagen niet groot genoeg is om die activiteiten uit te oefenen. IK ben ook nog jong en nog niet lang van school dus heb geen budget om een grotere auto aan te schaffen. Hiervoor zou ik dan een lening moeten aangaan? Is de terugbetaling van de lening ook een kost? En dan de afschrijving van de auto trek je ook af? Is dit dan 2 keer kosten die je aftrekt van dezelfde wagen? Klinkt niet echt juist?

3 Antwoorden



  1. Carbofisc

    1) Dat kan, maar enkel als je getrouwd bent of wettelijk samenwonend.

    2) Ja, je kan investeringen doen, en inderdaad het bedrag inclusief BTW telt dan voor de afschrijving. Let wel, enkel het beroepsmatig gedeelte is dan wel aftrekbaar.

    Je kan de terugbetaling van de lening niet als kost inbrengen, enkel het intrestgedeelte. Dus 1 keer de kost.



  2. Silke

    Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik het best berekenen wat het beroepsmatige gedeelte is van de wagen? Aangezien ik de wagen voor beide activiteiten zou gebruiken.



  3. Carbofisc

    Het bijhouden van een rittenadministratie. Je noteert alle kilometers die je doet en zo kan je aantonen hoeveel percent je wagen beroepsmatig wordt gebruikt.


Deze vraag beantwoorden