Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Forfaitaire verdeelsleutel roerende goederen

Vraag van: 1114 keer bekeken Boekhouden

Ik las dat sinds begin dit jaar (01.01.2013) voor roerende goederen een forfaitaire verdeelsleutel van 75-25 beroeps-privé gebruik kan worden gehanteerd. (ref: http://www.fiscoconsult.be/node/75)

Geldt dit ook voor zelfstandigen in bijberoep met beperkte omzet (<5000 EUR bv), waarbij deze verdeling verre van reëel is? In concreto wil weten of ik dit kan toepassen op de aanschaf van een nieuwe laptop (laptop EUR 2000 gezien grafische sector).

Forfaitair lijkt me voor iedereen van toepassing te moeten zijn, maar vrees er wel voor.

2 Antwoorden



  1. [email protected]

    Beste koen,

    die forfaitaire verdeelsleutel geldt voor vennootschappen. Voor eenmanszaken dien je zelf het beroepsmatige karakter van je kost te bepalen. Dus als je zegt dat het 100% beroepsmatig is, is het 100% , is het 20% is het 20% enz..



  2. Mireille Coumans FM Partners Boekhoudkantoor

    Hallo Hans,

    Die forfaitaire verdeelsleutel mag worden toegepast, zowel in vennootschappen als bij eenmanszaken. Als het beroepsgebruik redelijk bij de 75% in de buurt blijft, hoef je niet tot op bedragen na de komma precies uit te rekenen wat je werkelijke beroepsgebruik is, en hanteer je dus de 75% beroepsgebruik.

    Echter, wanneer het duidelijk is, en verdedigbaar bij een hoger percentage, dat je beduidend minder of meer beroepsgebruik hebt, pas dat percentage dan zeker toe. Anders krijg je problemen. En dat percentage geldt dan ook voor de aftrekbare btw.

    Voor de auto zijn de regels ietsje anders.

    Groet,
    Mireille Coumans


Deze vraag beantwoorden