Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Vrijstellingsgrens btw van 5580 naar 25000 euro?

Vraag van: 1856 keer bekeken Boekhouden

Eerst en vooral bedankt voor uw duidelijke antwoorden. Als beginnende zelfstandige is het soms moeilijk het bos door de bomen te blijven zien.

Ik hoorde van een concullega dat vanaf 1 januari 2014 de grens om vrijgesteld te worden als onderneming aan BTW, niet meer op 5580 euro zal liggen, maar op 25.000 euro.

Is dit correct? Kunnen we er zo van uit gaan dat dat in voege zal treden of krijgen we hiervan bericht?

2 Antwoorden



  1. freelancenetwork

    dag Evelyne,

    In principe is dit goedgekeurd maar de uitvoeringsbesluiten zijn nog niet klaar. Ik heb me echter laten vertellen dat deze ook niet klaar zullen geraken tegen eind 2014.

    De bedoeling van de maatregel was om het leven van verenigingen en vzw’s te vereenvoudigen. Later constateerde men dat er zoveel zelfstandigen in bijberoep zijn die dan ook van deze maatregel gebruik zouden kunnen maken, dat men even op de rem is gaan staan.

    Ik heb vernomen dat de maatregel op termijn wel van toepassing zal zijn op bepaalde doelgroepen (verenigingen, vzw’s, …) maar dat de zelfstandigen in bijberoep er waarschijnlijk geen gebruik van zullen kunnen maken.

    Ga er voorlopig van uit dat het bij die 5.580 euro (evt geïndexeerd) zal blijven.



  2. Zelfstandigen.be

    Het drempelbedrag voor de btw-vrijstellingsregeling werd opgetrokken tot 15 000 euro. http://www.zelfstandigen.be/vrijstellingsregeling-btw/


Deze vraag beantwoorden