Welkom Gast. Inloggen or Registreren

4 Antwoorden

Vragen rond btw-vrijstelling (psycholoog)

Vraag van: 3437 keer bekeken Boekhouden

Ik lees hier dat je een btwvrijstelling kunt hebben als je minder dan 5580euro omzet hebt per jaar.

Ikzelf denk eraan om als klinisch psycholoog als zelfstandig in bijberoep (eigenlijk als freelance psychologe voor een bepaalde organisatie) te gaan werken. Daarnaast ben ik ook nog fulltime psychologe met een bediendestatuut.

Nu las ik ergens dat je als klinisch psycholoog in bepaalde gevallen sowieso een btwvrijstelling kan hebben? Moet je je dan ook nog aan die 5580euro houden?

En na heel wat lezen heb ik er nog altijd geen zicht op wat in mijn concreet geval nu het beste is, de vrijstelling van btw (en geen btw van beroepskosten kunnen aftrekken) of gewoon btwplichtig zijn (en wel btw van kosten kunnen aftrekken) Op deze manier lijkt het eerder een nadeel als je de vrijstelling hebt. Wat zijn de voordelen?

Voor mij maakt het (denk ik) niet uit als ik btw aan de klant (= organisatie waar ik voor ga werken als freelancer) aanreken want ik denk dat zij dat sowieso later ook kunnen aftrekken...

Lijkt het nuttig om met een boekhouder samen te werken? Of moet ik gewoon mijn facturen chronologisch nummeren en bijhouden?

Hier worstel ik nog een beetje mee..alvast bedankt voor de reactie!

4 Antwoorden



  1. [email protected]

    Beste,

    als je zou factureren aan een bedrijf dat de btw kan recupereren heb je inderdaad een voordeel dat je een stuk van de btw op je betaalde btw die betrekking heeft op je beroepsactiviteit als zelfstandige kan recupereren. Ik denk dat jezelf de keuze moet maken of je de bijkomende administratieve last wil dragen (iedere 3 maand een btw aangifte) of niet.

    Een boekhouder kan deze administratieve last natuurlijk wegnemen en kan je ook verder wat verder fiscale adviezen verlenen. Moest je er één zoeken…



  2. Jo Buts - Xerius

    Beste,

    Prestaties van psychologen zijn in de regel onderworpen aan het normale BTW-tarief van 21%. Als je onder de vermelde grens blijft van 5580 euro op jaarbasis, ben je inderdaad vrijgesteld van BTW.

    Je vermeldt dat je in opdracht van (en factureert aan) één welbepaalde opdrachtgever. Let wel dat een zelfstandige aan meerdere opdrachtgevers dient te factureren om niet in de gevarenzone van schijnzelfstandigheid te belanden. Eén opdrachtgever wekt het vermoeden van ondergeschiktheid op en dat is wat je als zelfstandige niet kan verantwoorden. Beter zou dus zijn dat je aan meerdere opdrachtgevers kan factureren.

    Ik raad zeker een boekhouder aan! Hij/zij beschikt over een aantal boekhoudkundige vaardigheden die essentieel zijn om uw verplichtingen bij de fiscus na te komen. M.a.w. een boekhouder moet je inderdaad betalen maar zorgt met zijn/haar kennis voor een “compensatie”.

    Vriendelijke groeten,

    Jo Buts
    Adviseur ondernemers
    Xerius



  3. Peter De Bruyn

    Altijd verstandig om met een boekhouder samen te werken bijvoorbeeld via http://www.ziko.be hoewel je er ook aan kunt denken om zelf je boekhouding te voeren indien die niet omvangrijk is.

    De tools hiervoor tref je aan via http://www.zwebshop.be/Boekhouden.php

    Succes verder!



  4. Zelfstandigen.be

    Weet ook dat het bedrag van de vrijstellingsregeling werd aangepast. http://www.zelfstandigen.be/vrijstellingsregeling-btw/


Deze vraag beantwoorden