Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Vrijstellingsregeling btw voor ZIB?

Vraag van: 1281 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik zou graag als ZIB een webwinkel in doopartikelen opstarten.

Het liefst onder de regeling vrijsteling van BTW met max jaaromzet €5580.

Nu gaan de voorbereidingen beter dan verwacht en zou ik nog in november eventueel kunnen starten. Mag ik dan maarnog €930 omzet maken voor 2013?

Welke belastingen, sociale bijdragen betaal ik nog op dat bedrag?

Is het zo dat het bedrag met vrijstelling van BTW in 2014 verhoogd wordt?

Alvast bedankt voor de info.

2 Antwoorden



  1. Nick Dupaix

    Beste Ellen,

    Wanneer de activiteit aangevangt in de loop van een kalenderjaar, dient de drempel van 5.580 EUR te worden verminderd naar rato van het aantal volle verlopen maanden van de exploitatietermijn gedurende het jaar van aanvang: of 5580 x aantal volledige maanden /12.

    De door u berekende omzet van 930 euro klopt dus.

    Het bedrag voor de vrijstelling van btw zou inderdaad vanaf 01/01/2014 naar 25 000 euro worden opgetrokken.

    Voor de berekening van de sociale bijdragen zal er gebruik gemaakt worden van het inkomen van het eerste volledige jaar. Aangezien 2013 geen volledig jaar voor u is, zal dit in uw geval op het inkomen van 2014 worden berekend.

    Het is dan ook onmogelijk om op basis van deze gegevens te zeggen hoeveel sociale bijdragen u zal moeten betalen voor het vierde kwartaal 2013.

    Uiteraard is er ook een effect op uw personenbelasting, aangezien beide inkomsten (werknemer + zelfstandige) worden samengeteld. Daarnaast is ons belastingssysteem progressief, naar gelang het inkomen betaalt men namelijk een bepaald percentage aan belastingen afhankelijk van de schaal waarin dit inkomen valt.

    Vriendelijke groeten,

    Nick Dupaix
    Adviseur sociale bijdragen
    Xerius



  2. Zelfstandigen.be

    Het bedrag van 5 580 euro werd inderdaad verhoogd naar 15 000 euro. http://www.zelfstandigen.be/vrijstellingsregeling-btw/


Deze vraag beantwoorden