Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Welk statuut aannemen als stagiair?

Vraag van: 1655 keer bekeken Sociaal statuut

Ik zou graag uw raad kennen over de volgende situatie:

Ik heb reeds een diploma architectuur en sinds juni dit schooljaar ook een lerarendiploma. In de maand januari (2014) start ik met mijn architectuurstage. Zij vroegen me om reeds november en december maandagnamiddag en dinsdagvoormiddag hen te helpen met werfbezoeken en werfverslagen.

Dit komt neer op 10 euro per uur waarvan 8 uur/week gepresteerd wordt. Ik zou mijn stage eventueel ook vervroegd in december kunnen starten. Ik vroeg me nu af onder welk statuut ik deze functie het beste vervul?

Volgens mij zijn de mogelijkheden de volgende:

- vrijwilligersvergoeding: Maar kan dit niet enkel uitgekeerd worden door een vzw?

- werknemer: Is het mogelijk om als bediende voor dit architectenbureau forfaitair betaald te worden voor deze prestatie?

- kunstenaarsstatuut: Echter ben ik niet zeker of je als architect onder een kunstenaarsstatuut kan werken.

- zelfstandige: Maar hiervoor zou ik graag eerst de loonsimulatie bekijken, daar de sociale bijdrage hoge kosten zijn en misschien houdt ik dan niet veel geld meer over in dat kwartaal.

- zelfstandige in bijberoep: Kan dit zonder hoofdberoep?

- Smartbe: zij zijn een soort interimkantoor dat vooral werkt voor artistieke opleidingen.

Reeds bedankt voor de gedane moeite.

1 Antwoorden



  1. Jo Buts

    Hallo Annie,

    Indien je je stage reeds in december aanvangt, ben je sowieso verplicht om aan te sluiten als zelfstandige in hoofdberoep vanaf het begin van het kwartaal waarin de stage is aangevangen. M.a.w. 1 oktober is de startdatum en vanaf die datum betaal je dan driemaandelijks sociale bijdragen in het statuut als zelfstandige in hoofdberoep.

    Dit is inderdaad in sommige situaties, meer bepaald bij beperkte  inkomsten een relatief hoge kost. Als zelfstandige in hoofdberoep betaal je namelijk 677 euro per kwartaal als minimumbijdrage. Ik kan me dus voorstellen dat wanneer je stage effectief per 01.01.2014 aanvangt, je niet wil aansluiten als zelfstandige voor de periode dat je werfbezoeken verricht. Het sporadische karakter en de relatief beperkte inkomsten staan niet in verhouding tot de minimumbijdrage als zelfstandige.

    Een vrijwilligersvergoeding kan je zeker niet afdwingen. Werfbezoeken refereren naar winstgevende activiteiten zodat het begrip “vrijwilliger”; hier zeker niet van toepassing is.

    Je praat over : “Ze vroegen me om te helpen”. Wie is “ze”? Ik neem aan dat dit een werkgever is die u wil uitbetalen. Dit kan dan via een tijdelijk werknemerscontract of een contract op interim-basis. Hiervoor kan je best even contact opnemen met een interim-bureau.

    Vriendelijke groeten,

    Jo Buts
    Adviseur ondernemers
    Xerius


Deze vraag beantwoorden