Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Student met een zelfstandige activiteit

Vraag van: 1144 keer bekeken Sociaal statuut

Ik ben nog een student (informatica) maar zou graag met een sitebuilder websites maken.

Is het best om zelfstandig te worden naast mijn studies? Of is er een manier hoe ik dit goed kan regelen als student. Aangezien ik niet zou willen dat mijn ouders hun kindergeld verliezen en ik meer belastingen moet betalen.

Of is het beter dit gewoon niet aan te geven?

Albast bedankt

1 Antwoorden



  1. Noella

    Beste,

    Vanaf de leeftijd van 18 jaar is het mogelijk om een zelfstandige activiteit op te starten.

    Opdat we u kunnen inschrijven in de KBO, dus m.a.w. opdat we u een ondernemingsnummer kunnen toekennen, dient u ons een bewijs basiskennis bedrijfsbeheer voor te leggen. De aanvraag van dit ondernemingsnummer kost 81,50 euro. Dit is is een vast tarief opgelegd door de overheid.

    Na ontvangst van het ondernemingsnummer moet er een BTW nummer worden aangevraagd. Dit kan ook door ons in orde gebracht worden en kost 60,50 euro.

    Tenslotte dient u aangesloten te worden bij een sociaal verzekeringsfonds. Gezien u nog studeert betreft het een aansluiting als zelfstandige in hoofdberoep. Tot de leeftijd van 25 jaar is er een mogelijkheid om een vermindering van de bijdragen aan te vragen zolang het inkomen uit de zelfstandige activiteit beperkt blijft. Dit is het zogenaamde art. 37.

    http://www.securex.be/nl/zelfstandige/opstart/start/administratieve-formaliteiten/sociale-bijdragen/

    Voor verdere vragen bent u steeds welkom bij ons op kantoor voor een gratis adviesgesprek. Wij kunnen dan ook de barema’s meegeven met de bedragen die u mag verdienen om nog fiscaal ten laste te blijve van uw ouders en het aantal uren dat u mag werken (met het inkomen dat u mag verdienen) opdat uw ouders nog kinderbijslag blijven ontvangen. http://www.securex.eu/seats.nsf/vwGo-Start_nl

    Met vriendelijke groeten

    Noëlla Wouters


Deze vraag beantwoorden