Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

BTW nummer nodig als kleine onderneming?

Vraag van: 1807 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik was vroeger zelfstandige in hoofdberoep (gedurende een tiental jaren van 1990 tot 2000) als interieurarchitect. Daarna heb ik een baan als bediende genomen en ben enkele jaren als zelfstandige in bijberoep geweest. Daar ben ik dan ook mee gestopt. Op dit moment heb ik nog steeds een full time bediende baan maar zou toch enkele kleine opdrachten willen uitvoeren in bijberoep. Ik denk aan de ‘kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk’ indien geen omzetcijfer meer dan 5.580 euro. Mijn vraag: Heb ik een BTW nummer nodig? Moet ik mij inschrijven bij de kruispuntbank der ondernemingen? Als natuurlijke persoon kan ik ipv mijn naam op de factuur te zetten een meer commerciele naam geven? dankuwel voor uw advies

1 Antwoorden



  1. SBB Accountants en Adviseurs

    De activiteiten van interieurarchitecten worden in principe beschouwd als niet-handelsactiviteiten. Tot 30/6/2009 werden niet-handelaars niet ingeschreven via een ondernemingsloket. Maar door een wijziging in de KBO-wet moeten sinds 1/7/2009 ook alle niet-handelaars worden ingeschreven in de KBO via een erkend ondernemingsloket.
    In uw geval gaat het om een eerste inschrijving als niet-handelaar waardoor deze inschrijving gratis is. Maar u moet zich dus wel degelijk laten inschrijven in de KBO.

    Als interieurarchitect kunt u opteren voor de kleine ondernemersregeling. U moet wel degelijk een BTW-nummer aanvragen maar omdat u voor de kleine ondernemersregeling opteert, wordt u vrijgesteld van bepaalde verplichtingen inzake BTW. Zo moet u onder andere aan de klanten geen BTW aanrekenen en hoeft u geen BTW-aangiftes in te dienen.

    Op een factuur moet in principe steeds de maatschappelijke naam vermeldt worden al dan niet in combinatie met de commerciële benaming. Sinds 1/7/2012 geldt er een boete van 50 euro per factuur (met een maximum van 5.000 euro) indien de maatschappelijke benaming (= naam natuurlijke persoon in het geval van een eenmanszaak) niet vermeld wordt op de factuur.


Deze vraag beantwoorden