Welkom Gast. Inloggen or Registreren

2 Antwoorden

Onkosten in rekening brengen

Vraag van: 2599 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Mijn echtgenote werkt deeltijds a rato van 24uur/week. Daarmee verdient ze ongeveer 1250 Eur net per maand. Na het volgen van cursussen wil ze yoga les geven en stress counseling doen. Aanvankelijk zonder haar job op te geven. Afhankelijk van het aantal mensen in de groepen kan ze ongeveer een kleine tweehonderd euro per week verdienen. Hoe gaan wij daar mee om? Risico is er niet... eventueel de huur van een praktijkruimte. Maar er is a priori geen investering. Kunnen we aankoop van lesmateriaal, boeken, verplaatsing ook ergens in rekening brengen?

2 Antwoorden



  1. zelfstandigen.be

    Hoe ga je daarmee om?

    Best door een vereenvoudigde boekhouding te voeren waarbij je een dagontvangstenboek bijhoudt. Met daarnaast een facturenboek voor het inschrijven van de aankoop van het lesmateriaal, boeken, verplaatsingen en dergelijke…

    Je kunt deze onkosten als beroepskosten in rekening brengen, net zoals de huur van een praktijkruimte (indien de verhuurder dit toestaat). Eventueel vooraf maar zeker bij de fiscale aangifte, een boekhouder/account raadplegen.

    En verder is het zaak om je te laten registreren als zelfstandige (in bijberoep).



  2. Peter Loomans

    Je kunt inderdaad best een vereenvoudigde boekhouding voeren. De meeste boekhoudpakketten zijn echter gericht op dubbele boekhouding en ook wel duur als je weinig inkomsten hebt.

    Ik heh lange tijd mijn boekhouding in Excel bijgehouden maar dit was toch niet de meest efficiënte manier. Daarom maak ik nu gebruik van dit programma http://www.zwebshop.be/online-boekhouden.php? om mijn boekhouding te voeren. Mijn doel was alles zo eenvoudig mogelijk te houden, BTW aangifte automatisch te laten uitrekenen en mijn paperassen werk overzichtelijk in één plaats op te slaan en dat is wat dit programma doet.


Deze vraag beantwoorden