Welkom Gast. Inloggen or Registreren

1 Antwoorden

Hoe weet ik wat ik ga verdienen?

Vraag van: 1396 keer bekeken Zelfstandig bijberoep

Ik wil graag starten in bijberoep als therapeut. Ik zou drie uur per week werken aan 40 euro per uur en ongeveer 45 weken per jaar. Een inkomen van ongeveer 5400 euro. Nu wou ik graag weten of ik in een hogere belastingschijf kan vallen en daardoor meer belastingen zou moeten betalen. Worden deze inkomsten bij mijn huidig belastbaar inkomen gevoegd? Ook gehoord dat je kosten moet maken die ik uiteraard ook zal moeten maken (telefoon, auto enz...). Hoe moet je dat allemaal gaan uitrekenen???

1 Antwoorden



  1. zelfstandigen.be

    Een paar zaken op een rijtje.

    Als je inkomen (omzet) zich inderdaad beperkt tot 5 400 euro per jaar, dan kun je overwegen om vrijstelling van btw aan te vragen (je hoeft dan geen boekhouding te voeren en ook geen btw-aangiften in te dienen). Zie http://www.zelfstandigen.be/kleine-onderneming/

    Je valt niet in een hogere belastingschijf. Jouw zelfstandige inkomsten worden inderdaad bij je huidig belastbaar inkomen gevoegd. Wat maakt dat je daar belastingen over betaald die overeenstemmen met de hoogste schijf van je inkomen uit loonarbeid. Meestal gaat het dan om 40-45-50%

    Of en welke kosten je maakt, hangt natuurlijk puur van jou af. Moet je een lokaal huren, bel je naar klanten, ga je bij hen langs, laat je naamkaartjes drukken…allemaal kosten die zich kunnen voordoen en je van jouw omzet kunt aftrekken voor de belastingen.

    Als je meer wil weten over hoe dat allemaal in zijn werk gaat, is het verstandig om een cursus bedrijfsbeheer te gaan volgen of overleg te plegen met een boekhouder/accountant in je buurt.


Deze vraag beantwoorden